Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

A cukor helyettesei

Újabb és újabb részben természetes, részben mesterséges édesítőszerek kerülnek a piacra és toborozzák híveiket. A tapasztalatok szerint mire megtaláljuk a nekünk megfelelő cukorhelyettesítőt, addig jó párat kipróbálunk. Eligazítás jön.
2016. január 31.

A nyírfacukor más néven xilit az egyik legnépszerűbb természetes édesítőszer. A cukorénál közel 40 százalékkal alacsonyabb az energiatartalma, lényegesen lassabb a felszívódása, ezért kiegyensúlyozottan emeli meg vércukorszintünket. Tökéletesen helyettesíthető vele a cukor, nincs mellékíze, nem árt a fogaknak, cukorbetegek, vagy anyagcserezavarban szenvedők is fogyaszthatják. Ha kimérve vesszük, az ára sem olyan megrendítő.

Szirupok a természetbőljuharszirup

A juharszirup szintén természetes édesítőszer, dugig vitaminokkal, ásványi anyagokkal és értékes aminosavakkal. Glikémiás indexe szintén jóval alacsonyabb a cukorénál, ezért kevésbé terheli meg a szervezetet, és a cukorhoz hasonlóan sütéshez, ízesítéshez egyaránt felhasználható. Különbözhetnek színben, illetve fényáteresztő képességük szerint, a sötétebb szirup erősebb ízzel és jelentősebb vitamintartalommal is bír. Az agavé szirup szintén erős ásványi anyagokban, többek között a vas-, kalcium- és a magnézium-tartalma is jelentős. A cukorénál intenzívebb az íze és energiatartalma is viszonylag magas, 50 gramm agavé 150 kalóriát tartalmaz. Hátránya, hogy savasítja a szervezetet és a tapasztalatok szerint nem minden területen válik be a cukor helyett: sütéshez inkább passzol, semmint a kávéba, de persze szabad a választás!

Mesterséges édesítőszerek

Legrégebben felfedezett mesterséges édesítőszerünk a szacharin, amit először 1879-ben állítottak elő. A cukoréhoz képest 300-szoros az édesítő hatása, hátránya, hogy hő hatására fémes, kesernyés lesz az íze, cserébe felszívódás nélkül ürül ki a szervezetből. A szacharinhoz hasonlóan az energiát nem szolgáltató édesítőszerek csoportjába tartozik még az aszpartam, ami a cukorhoz képest 180-szoros édesítő hatással bír. A legtöbb light jelzésű üdítőt és egyéb cukormentes élelmiszer sokaságát ezzel édesítik, ezért nagy valószínűséggel az is kipróbálta, aki nem tud róla. Hő hatására csökken az édesítő hatása és egyéni érzékenység is gátat vethet használatának. A mesterséges édesítőszerek tulajdonképpen adalékanyagok, ezért használatuk csak a valóban rászorulóknál, cukorbetegeknél vagy súlyosan elhízottaknál indokolt. Aki – nagyon helyesen – az egészségéért tenne valamit, a természetes anyagok között keresgéljen.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Cukormentes forró csokoládé

Cukormentes forró csokoládé

Hogy az esős őszi napok is jól induljanak, szükségünk lehet egy pohár melengető italra. Ha ez ráadásként még cukormentes is, a lelkiismeretünkkel sem kell egész nap viaskodnunk.
Napi mézes

Napi mézes

A méz vajas pirítóson, teába vagy csak kiskanállal adagolva védi egészségünket és kényeztet is minket. A nálunk legnépszerűbb akácméz mellett már több tucat akár különleges növényekről származó, egyedi ízű és hatású fajtaméz közül is választhatunk.
Csak egy kockával

Csak egy kockával

Hiába tudjuk mindannyian, hogy egészségtelen, sőt mi több, káros, a cukor függőségében élünk. Ha egészségügyi, vagy a fogyókúrázási kényszer nem szorít rá, többnyire – szinte hagyományőrző módon – a jó öreg cukor kerül a kávénkba, süteményeinkbe, ételeinkbe.

Napi ajánlatunk

Top videók

Almás kalácspuding

Krémes és gyümölcsös, télies ízű és illatú kalácspuding. Vegyétek ki a sütőből, hintsétek meg porcukorral, és tálaljátok azon melegében!

Nutella imádók figyelem! Ezt a kekszet ki kell próbálnotok!

Sokak kedvenc mogyorókréme nemcsak kanalazva vagy kalácsra kenve finom, hanem szaftos kekszet is készíthetünk belőle