Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mi az a BRAT diéta?

Az étrendbe tartozó élelmiszerek akkor jönnek a legjobban, ha beüt a hasfájás.
2018. szeptember 5.

Nem vészeset a hasfájás, de nem kellemes a napot székrekedéssel, hányingerrel, összeszorult gyomossal tölteni. Van néhány élelmiszer, amelyek ilyenkor különösen jól jönnek. Ezt nevezzük BRAT diétának. Olyan ételekről van itt szó, amelyeket valószínűleg kis korunktól fogva fogyasztunk, ha ránktör a hasfájás – csak nem tudtuk, hogy ilyenkor BRAT diétán vagyunk.

Mi is pontosan ez a BRAT?

Olyan ételeket sorolunk ide, amelyek lágyak, könnyen emészthetők, nem bántják a hasunkat. A BRAT egyébként egy rövidítés: banán, rizs, almaszósz, toast. Ezek alacsony rosttartalmúak, így lágyítják a székletet, és mivel nincs bennük sok zsír (vagy különösebb íz), így nem okoznak hányingert.

A fent említett élelmiszerek mellett további könnyű, fűszerezetlen ételeket érdemes fogyasztani hasfájáskor: háztartási kekszet, zabkását, müzlit, levest (zöldség vagy hús), tojást, bőr nélküli csirkét (pirítva vagy sülve). Kerüljük a koffeines italokat, az alkoholt, a rántott, zsírban/olajban kisütött élelmiszereket, és a magas rosttartalmú ételeket (pl.: nyers zöldségek és gyümölcsök).

Valóban segít a BRAT?

A legtöbb gyomorbántalmat vírus okozza, amely pár nap alatt kiürül a szervezetből – mindegy, hogy mit eszünk. Így nem tűnik szükségesnek ez az étrend. Hovatovább az American Academy of Pediatrics egyenesen kijelentette, hogy nem ajánlja az étrendet gyermekeknek, mert túlságosan korlátozó. Felnőtteknél sincs különösebb előnye a diétának, pusztán annyi, hogy kellemesebben érezzük magunkat a hasfájás alatt, ha ilyen ételeket eszünk.

Kevésbé irritálják a gyomrot, mint egy tál fagyi, vagy egy sajtburger. A BRAT mellett figyeljünk a hidratálásra, igyekezzük pótolni az elvesztett elektrolitokat (sportitallal, levessel, gyümölcslével), együnk probiotikumokban gazdag ételeket.

Milyen hosszú ideig kell a BRAT diétát követni?

A hasfájás (hányinger, hasmenés) első 12 órájában igyekezzünk csak folyadékot, és levest bevinni. Bizonyára nincs ilyenkor étvágyunk, viszont mindenképp hidratálni kell a szervezetünket – anélkül, hogy rontanánk a tüneteken. Ezt követően, ha már kedvet kaptunk az evéshez, a BRAT ételek közül válasszunk valamit. Ha úgy érezzük, hogy enyhült a hányinger és a hasmenés, növelhetjük az adagokat is.

Sokan pár nap alatt leküzdik a hasfájást, így azután visszatérhetnek a rendes étrendjükhöz. Viszont a fokozatosságot érdemes betartani, ne egy fűszeres sült oldalassal üdvözöljük az első hányásmentes napot.

Ha két nap után nem enyhülnek a tünetek, forduljunk orvoshoz. Akkor is keressük fel a rendelőt, ha a következőket tapasztaljuk: súlyos fájdalom a végbélben, a hasban; 38 fok fölötti láz; véres, sötét széklet.

via: Prevention

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Új diéta a láthatáron: keto cycling

Új diéta a láthatáron: keto cycling

A keto étrend egy könnyített, sokkal jobban tartható változata jelent meg nemrég.
Ezért diétabarát gyümölcs az alma

Ezért diétabarát gyümölcs az alma

Kutatók kimutatták, hogy az alma támogatja a fogyást. De hogyan? És milyen egyéb előnyei vannak még?
Az alacsony szénhidráttartalmú diéta 4 előnye

Az alacsony szénhidráttartalmú diéta 4 előnye

Ez az étrend egészséges és működik is, csak jól kell csinálni.

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.