Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Nem a szénhidrát a legnagyobb ellenségünk!

"Amire viszont a női magazinok sokszor nem térnek ki, - pedig ez lenne az egésznek a kulcsa-, az az, hogy a szénhidrátoknak is több fajtája van, és nem mindegyik ugyanúgy hasznosul."
2017. szeptember 9.

A kezdő életmódváltók és fogyni vágyók sajnos sokszor esnek abba a hibába, hogy bedőlnek a női magazinok és egyéb kevésbé megbízható források állításainak, miszerint a szénhidrátok a legnagyobb ellenségeink és minden felesleges kiló az ő lelkükön szárad. A legnagyobb probléma ezzel az, hogy a legtöbben ezek után szélsőséges diétákba kezdenek, és nem csak a cukrot és a fehér lisztet hagyják el, hanem teljes mértékben kizárják az étrendjükből az egyik legfontosabb energiát biztosító tápanyagot.

Elsőként tisztázzuk tehát, hogy mi is a feladata ennek a makrotápanyagnak.  Szervezetünk számára ez az elsődleges energiaforrás. Bármilyen fizikai aktivitásról is legyen szó, akár a napi testedzésről, akár csak arról, hogy reggel felkelünk az ágyból és elmegyünk a munkába, az energiát a szénhidrátok fogják biztosítani hozzá. Egyszerűen azért, mert erre a célra lettek „kitalálva”, illetve mert viszonylag könnyen és gyorsan hozzáférhető és felhasználható formátumban állnak a rendelkezésünkre. Ennél persze jóval összetettebb a feladatuk, hiszen például elengedhetetlenek a normális agyi működéshez, részt vesznek az izomépítésben és a regenerációs folyamatokban is, sőt a stresszt is csökkentik.

Fotó: shutterstock

Fotó: shutterstock

Azt tehát leszögezhetjük, hogy nagyon fontos feladatokat látnak el. Amire viszont a női magazinok sokszor nem térnek ki, – pedig ez lenne az egésznek a kulcsa-, az az, hogy a szénhidrátoknak is több fajtája van, és nem mindegyik ugyanúgy hasznosul. Az egyszerű szénhidrátok azok, amelyekkel vigyáznunk kell és csak kis mennyiségben lenne szabad fogyasztanunk őket, hiszen ezek nagyon gyorsan felszívódnak a véráramba és gyors vércukorszint emelkedést eredményeznek. Ennek következtében hamar leszünk újra éhesek, illetve nagyobb eséllyel raktározzuk el őket zsírraktárainkba. Ide tartozik a szőlőcukor, nádcukor, gyümölcscukor, tejcukor, tehát a cukros és lisztes ételek, a gyümölcsök, a tejtermékek és a méz is. Az összetett szénhidrátok viszont lassan szívódnak fel, ezáltal hosszan tartó energiát biztosítanak, plusz rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaznak, vitaminokat, ásványi anyagokat és rostokat. Ide tartoznak a teljes kiőrlésű gabonából készült ételek, a zöldségek nagy része, és például a kedvenc alapanyagom, a zabpehely is.

Ami fontos: figyeljünk oda rá és legyünk vele tisztában, milyen típusú szénhidrátokat fogyasztunk, de soha ne vonjuk ki őket teljesen az étrendünkből, hiszen nemcsak felborul tőle szervezetünk normál belső egyensúlya és számos hiánytünet fog majd jelentkezni, de hosszú távú pozitív eredménye sem lesz. Ez a megvonás ugyanis nem tartható fenn örökké, ha pedig újra visszatérünk a régi szokásainkhoz, valószínűleg az eredetinél is több plusz kilóval fogja „meghálálni” szervezetünk az éhezős időszakot.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Lecsóval töltött padlizsán

Lecsóval töltött padlizsán

Egészen pontosan tojásos francia lecsóval töltött, hiszen ebben a lecsóban zöldfűszerek dominálnak, illetve a paradicsom és paprika mellett a padlizsán is helyet kap benne. Egy hagyományos étel kicsit izgalmasabb formában.
Mit vigyenek a gyerekek uzsonnára a fitnesz blogger szerint?

Mit vigyenek a gyerekek uzsonnára a fitnesz blogger szerint?

Melyek a legfontosabb szempontok? Minek kell megfelelnie a tuti uzsinak?
Fordított szilvás-mákos süti, egészséges hozzávalókból

Fordított szilvás-mákos süti, egészséges hozzávalókból

Ahogy közelednek az őszi hónapok, eljön a szilva szezonja is, ami egy vitaminokban és ásványi anyagokban rendkívül gazdag gyümölcs. Nemcsak nyersen, de süteményekben is nagyon finom, a mákkal párosítva pedig egészen különleges ízvilágot alkot.

Napi ajánlatunk

Top videók