Vajon mit jelent az, ha egy étterem zöld?
Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével épült fel, mint az esővíz hasznosítás, a hűtőgép hulladékhő újrafelhasználás, az automatikus légcserélés, a napenergia betáplálás, vagy a sütéskor keletkezett hő visszanyerése és fűtéshez való alkalmazása.
A többéves előkészítő munka után, magyar szakemberek közreműködésével és hazai ötletekkel továbbfejlesztett zöld technológiai innovációk felhasználásával felépített étterem tartalmazza mindazokat a környezettudatos megoldásokat, amelyek jelenleg elérhetőek, megvalósíthatóak a vendéglátásban.
A debreceni Kishegyesi úton megnyitott Drive Thru étteremben a sütők szagelszívói által beszívott meleg levegő egy hőcserélő berendezésen keresztül a fűtési rendszer hatékony felmelegítését fogja segíti, aminek köszönhetően a téli időszakban negyedével kevesebb energiát kell majd felhasználni a helység melegen tartásához, mint egy egyébként korszerű, hagyományos fűtési rendszerrel működő KFC-ben. Az ívóvíz pazarlást megelőzendő az esővíz összegyűjtésével a növényeket öntözik, míg a hűtőgépek kondenzátorrendszerén keresztül leadott hőt vízmelegítésre használják majd fel. Hasonlóképp zöld forrásból biztosítják az étterem belső világítását is, amit napelemek telepítésével oldottak meg, energiatakarékos módon. Mindezek mellett intelligens épület üzemeltetési rendszert is kiépítettek, ami automatikusan állítja be a légcserélő rendszerek teljesítményét és hasznosítja az elhasznált levegőt előfűtéséhez. Az intelligens rendszer 15 százalékos megtakarítást érhet el a jelenlegi KFC sztenderdhez mérten.
Otthon is környezettudatosan! Tippjeink segítségével könnyebb lesz változtatni.
„Nem titkolt célunk, hogy a debreceni tapasztalatok alapján a legjobb hatásfokkal működő fejlesztéseket lépésről lépésre a többi éttermünkben is bevezetjük, illetve azokkal az újaknál már a tervezés során számolunk. Noha az innovációk szinte észrevétlenek a vendégeink számára, a pillanatnyi energiamegtakarítást ők is figyelemmel kísérhetik egy kihelyezett monitoron” – hangsúlyozta az október 14-ei megnyitón a hazai KFC éttermeket üzemeltető AmRest Magyarország marketingvezetője, Juhász Nándor.
A szakember hozzátette, ahogy minden éttermükben, úgy a debreceniben is csak lebomló, papír alapú csomagolóanyagokat és fa evőeszközöket használnak, a Shake és fagyi poharak 50 százalékban újrahasznosított műanyagból készülnek, míg csomagolóanyagoknál szintén az újrafelhasznált papírt részesítik előnyben. Mindemellett az AmRest folyamatosan terjeszti ki éttermeire a Harvest programot, amelyet a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel együtt futtatnak az élelmiszer-pazarlás mérséklése érdekében. A programban a KFC már ebben az évben 26 tonna csirkét mentett meg a kidobástól és juttatott el rászorulókhoz az Élelmiszerbank partnerszervezetein keresztül.
A KFC ugyanakkor aktívan keresi a kapcsolatot a helyi közösséggel is. Ennek eredményeként a Future of Debrecen programon keresztül kapcsolódik be a városi Zöld Rendezvénykonténer létrehozásához, amelynek költségét 50 százalékban finanszírozza. A mobil rendezvényhelyszín energiaellátását napelemek biztosítják, a hozzátartozó zöld növényfal pedig a lokális légtisztításban fog segíteni.