Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Valóban létezik a vasárnapi depresszió?

2022. szeptember 25.

A „szörnyűséges” hétfőt és keddet követi a szerda és a csütörtök óvatos optimizmusa, majd a „mindenki már csak óvatosan dolgozik” péntek – így néz ki egy szokásos munka- vagy iskolahét. Ezt követi egy kellemes szombat és lusta vasárnap reggel, de déltájban sokaknál megjelennek a gyomorgörcsök, hogy másnap újra itt a hétfő. Aki magára ismert, annak jó hír, hogy mindez nem hiszti, pszichológusok és méntálhigiéniával foglalkozó kutatók szerint a vasárnapi depresszió (nem klasszikus depresszió, mivel visszatérő, de átmeneti állapotról beszélünk) nagyon is valós jelenség, szorosan összefügg a szorongással és munkahelyi stresszel. Egy, a LinkedIn közösségi platformon végzett felmérés során a megkérdezettek 80%-a tapasztalt már ilyet élete során, a fiatalabbak sokkal magasabb arányban is.

 

Mi pontosan a vasárnapi depresszió?

Félelmet, idegességet, szomorúságot vagy szorongást érzünk az elkövetkező hét eljövetele kapcsán, akár már szombaton is. Ahogy megérkezik a hétfő, az érzés megszűnik az elkövetkező hétvégéig. Egyfajta szorongási zavar, ami mentális és fizikai tünetekkel egyaránt járhat.

 

Tipp: Ezek a legjobb természetes gyógymódok szorongás ellen

 

Mi okozza?

Egy belénk kódolt reakció arra, ha valamilyen veszély közeledtét érezzük. A mai modern világunkban ez nem a támadó éhes oroszlán, hanem egy határidő, témazáró dolgozat vagy prezentáció. Nem számít, hogy alapvetően szeretjük vagy utáljuk a munkánkat, mindkét esetben előfordulhat.

Az sem számít, hogy mivel töltjük a hétvégénket. Teljesen mindegy, hogy semmittevéssel vagy kirándulással. A sok hétvégi program eltereli a figyelmünket, de mentálisan és fizikailag lefáraszt, a semmittevés alatt pedig vagy kipihenjük magunkat és feldolgozzuk a stresszt, vagy fordítva: még jobban elkezdünk szorongani.

Látszik, hogy ez a fajta stressz sajnos életünk természetes velejárója, egy évezredes evolúciós reakció, és aki hajlamos rá, időnként megéli. Ha gyakori, érdemes szakemberhez fordulni, hogy megtanuljuk kezelni a stresszt. 

 

Forrás: The Healthy

 

Ezt már olvastad? 

Ezeket edd, ha stresszes vagy!

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!