Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Ne böjtölj ész nélkül! Ha belekezdenél az első tavaszi hónapban, fogadd meg az alábbi tanácsokat!

2020. február 29.

A héten lezártuk a farsangi bulik időszakát, és kezdetét vette a nagyböjt. Sokan vallási okokból – szigorú szabályrendszert betartva – böjtölnek ilyenkor, ám szép számmal akadnak olyanok is, akik egészségügyi indíttatásból állnak neki a szervezetük tehermentesítésének. A következő 5 tanács nekik szól. 

 

1. Tehermentesítés, nem fogyókúra 

Télen általában többet eszünk, ráadásul inkább nehezebb, laktatóbb fogásokra esik a választásunk. A sötét hónapok végére mindez sok esetben pár plusz kilót is jelent, amelyektől lehetőleg minél hamarabb szeretnénk megszabadulni. Nem jó azonban, ha a böjtre úgy tekintünk, mint egy fogyókúrára, ugyanis bár a csökkentett táplálékbevitel magától értetődően súlyvesztéssel (is) jár, a böjt elsődleges célja mégsem a fogyás. Sokkal inkább a tehermentesítés: megszabadítjuk szervezetünket a felhalmozott salakanyagoktól, a kontrollált étkezésekkel pedig elejét vesszük a ránk törő falásrohamoknak, és megszüntetjük az állandó éhségérzetet. 

 

2. Viszont indulhat böjttel a diéta vagy életmódváltás 

Egyszerűbb az átállás az egészséges, tudatos életmódra, ha felkészítjük a szervezetünket a következő időszak visszafogott kalóriabevitelére. Egy pár napos böjt ebben segíthet, ezután áttérhetünk a kiválasztott diétára. 

 

3. Tervezzük meg alaposan! 

Egyik napról a másikra sose kezdjünk szigorú böjtbe! Szükséges 2-3 felvezető nap, amikor már jobban odafigyelünk, azaz kevesebbet, könnyebbet eszünk, illetve a böjt végén is fontos levezetni, mielőtt visszatérünk a megszokott táplálkozásunkhoz. Határozzuk meg a sarokpontokat: hány napig fogunk böjtölni (első alkalommal 3 napnál tovább semmiképpen sem javasolt szigorú böjt), csak folyadékot fogyasztunk-e vagy inkább a nyers kosztot választjuk zöldségekkel, gyümölcsökkel, olajos magvakkal, netán „lazább” elveket követve például „csak” a húst vagy az összes állati eredetű táplálékot tervezzük elhagyni. 

 

4. Folyadék, folyadék, folyadék 

Böjt alatt elengedhetetlen! Legjobb a szénsavmentes ásványvíz, de cukormentes gyógy- vagy gyümölcsteákat, citromos vizet is fogyaszthatunk. Mindig legyen nálunk egy palack víz! Ha léböjtkúrát folytatunk zöldség- és gyümölcslevekkel, vizet akkor is fogyasszunk bőségesen! 

 

5. Megterheli a szervezetet 

Igen, a böjt tehermentesít, de egyben meg is terheli a szervezetet. Gondoljunk csak a hirtelen kalóriadeficitre, az eddig megszokott táplálékok megvonására. Az elején érthető és természetes az ingadozó vércukorszint, a fáradtságérzet. Épp ezért kerüljük böjt alatt az intenzív fizikai munkát és testedzést! 

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Kerüljük el a túlzásba vitt böjt nem várt hatásait!

Kerüljük el a túlzásba vitt böjt nem várt hatásait!

Út a fogyáshoz: jókor, jót enni, éhezés nélkül.
Az időszakos böjt típusai

Az időszakos böjt típusai

Sokszor írtunk már erről az étrendről, most összefoglaljuk, mit tudni a típusairól.
5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

5 sztár, akik az időszakos böjtölés mellett döntöttek

Modellek, színészek, énekesek is ezt az étrendet követik – az eredmény pedig látható.

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?