Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Egészség reggelire: a húsvéti asztal klasszikus zöldségei a szervezetednek is jót tesznek

2021. március 31.

A reggeli a nap legfontosabb étkezése. És bár lehet, hogy egy rohanós hétköznapon szinte „nyűg” leülni az asztalhoz, húsvétkor kifejezetten készülünk a tradicionális húsvéti reggelire sonkával, tojással, kaláccsal. Hogyan illeszthető be az ilyenkor feltálalt megannyi finomság az egészséges étrendbe? Az Európai Friss Csapat program – a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Európai Unió közös programja – szerint friss, tavaszi zöldségekkel: retekkel, újhagymával és a húsvétkor elmaradhatatlan tormával. Ezek ugyanis tele vannak ásványi anyagokkal, rostokkal, feltöltik szervezetünket vitaminokkal, és támogatják immunrendszerünk optimális működését.

 

Mustárolaj a tormában?

Igen! A torma egyik legértékesebb hatóanyaga a mustárolaj. Mellette gazdag C-vitaminban, kalciumban és magnéziumban is. Nem véletlenül ismerték először gyógynövényként, csak később kezdték el fűszernövényként is alkalmazni. Frissen reszelve erős baktérium- és vírusölő hatású, segíti a gyulladások csökkentését és a láz csillapítását. Mézzel összekeverve hatásos gyógyír lehet megfázás és a felső légutak hurutja esetén, csípős illóolaja belélegezve tisztítja a légutakat. Rendszeres fogyasztása (antioxidánsai miatt) sejtvédő hatású, ennek a daganatos megbetegedések megelőzése tekintetében lehet jelentősége. Emellett növeli a fertőző betegségekkel szembeni ellenálló képességet is, ezért érdemes nemcsak húsvétkor, hanem egész évben fogyasztani. Csípőssége, erőteljes aromája miatt a gyerekek nem lelkesednek érte, de ha egy kis majonézzel összekeverjük vagy almát reszelünk hozzá, számukra is fogyaszthatóbb lesz. 

Tipp: reszelés után a torma gyorsan barnulásnak indul, hogy szép fehér maradjon, azonnal locsoljuk meg egy kis ecettel vagy citromlével.

 

Retek, a ropogós vitaminbomba

A retek tele van ásványi anyagokkal, élelmi rostokkal és vitaminokkal. Magas C-vitamin-tartalma mellett A-, B1-, B6- és K-vitamin is található benne. Kisebb mennyiségben, mint a torma, de a retek is tartalmaz mustárolajat, illetve az újhagymához hasonlóan kéntartalmú illóolajat, melyek gyógyhatásának jelentős részét biztosítják. Jótékonyan hat az ér- és a keringési rendszerre, valamint karbantartja az emésztőrendszert is. Antibakteriális és gombaölő hatású, tisztítja a légutakat, és csillapítja a köhögést A retek a benne található vitaminok és antioxidánsok segítségével támogatja az immunrendszert. Általában nyersen fogyasztjuk, de készíthető belőle párolt köret, saláta vagy épp nassolnivaló chips is. Itthon a vajretek – vagy más néven a hónapos retek – a legnépszerűbb, de létezik fekete, fehér vagy sörretek is.

Tipp: tároláskor csak a fényes, kemény és ép felületű gumókat válasszuk ki, távolítsuk el a szárukat, és a gumókat műanyag zacskóba csomagolva tároljuk hűtőben. Fogyasztás előtt természetesen alaposan meg kell mosni!

 

Újhagyma, a tavaszi egészségőr

Az újhagyma tulajdonképpen a vöröshagyma fiatal példánya, melynek föld alatti része még nem fejlődött ki teljesen, nem vastagodott meg, ennek ellenére vitaminokban, ásványi anyagokban és nyomelemekben kifejezetten gazdag. B-vitaminok, E-vitamin és biotin található benne, bővelkedik folsavban, valamint magnéziumban és kalciumban is gazdag. A benne lévő C-vitamin támogatja az immunrendszer hatékony működését, K-vitaminja elősegíti a csontok, a porcok és az erek jóllétét. Kimagasló vastartalma fokozza a vérképzést, valamint a szív- és érrendszeri betegségek prevenciójában is jelentős a szerepe. Egyik meghatározó hatóanyaga a kéntartalmú illóolaj, amely csípős ízéért, aromájáért felelős. Az újhagyma – a többi hagymaféléhez hasonlóan – tartalmaz allicint, ennek antioxidáns tulajdonságai miatt gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatású.

Tipp: az újhagymát érdemes hűtőszekrényben tartani, mert úgy őrzi meg legtovább frissességét.

 

Összességében mindhárom tavaszi zöldségről elmondható a magas vitamin-, rost- és ásványianyag-tartalom, ezek nyersen fogyasztva érvényesülnek leginkább. Közös tulajdonságuk az is, hogy föld feletti zöld száruk felhasználható. A retek és az újhagyma esetében különféleképpen elkészítve fogyaszthatóak a levelek, például pesztóként, míg a torma levelét külsőleg lehet alkalmazni. Mindegyikből érdemes a hazait keresni: a retek és a hagyma a tavasz első friss, hazai zöldségei, tormát pedig szinte egész évben vásárolhatunk frissen vagy feldolgozott formában. 

Legyen kreatív a húsvéti asztal! A zöldségekből faraghatunk például aranyos egérkéket, így a gyerekek is sokkal szívesebben megkóstolják majd az egészséges finomságokat – tanácsolja az Európai Friss Csapat.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.