Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Alapozzunk! Így készítsünk otthon zöldség alaplevet!

2020. január 20.

Egy-egy sietős napon nagy a kísértés, hogy a fazékban épp gyöngyöző levesünket pár leveskockával ízesítsük, ám ha van egy kis időnk, álljunk bátran neki a házi alaplének! Egyáltalán nem ördöngösség az elkészítése, aztán már csak elő kell kapni, ha épp egy finom, melengető levesre vágyunk. 

 

Miből készítsük? 

A hagyományos zöldség alapléhez leginkább semleges ízű zöldségek passzolnak. Bár néhány recept javasolja a fokhagymát is, mi inkább azt javasoljuk, hogy a fokhagyma és az erős fűszerek az alapverzióból maradjanak ki, hiszen így bármilyen ízvilágú leveshez – vagy egyéb ételhez – fel tudjuk majd használni. Ugyanebből az okból kifolyólag sót sem érdemes az alaplébe tenni. Nézzük mi az, amit viszont érdemes belefőzni! Vöröshagyma, sárgarépa, zellergumó mindenképpen kerüljön bele, ezeket pedig nyugodtan egészítsük ki póréhagymával, petrezselyemgyökérrel és paradicsommal. Éljen a pazarlásmentesség! Megmaradt némi sárgarépa vagy egy kis darabka zeller? Ki ne dobjuk! Gyűjtsük össze, tökéletesek lesznek az alaplevünkbe. 

 

Mit ne használjunk?

Nem minden zöldség való alaplébe, ilyenek például a keményítőben gazdag zöldségek, mondjuk a burgonya. A sok keményítő gumis, zavaros állagot eredményez, egy alaplé viszont akkor ellenállhatatlan, ha szép áttetsző. Cukkini és zöldbab se kerüljön bele, ezeket a zöldségeket ugyanis kifejezetten kesernyéssé teheti a hosszú főzési idő. És a céklát is felejtsük el: intenzív íze csak elnyomná a többi hozzávalót. 

 

Apró trükkök a még finomabb alapléhez 

Izgalmas ízeket szeretnénk? Adjunk alaplevünkhöz némi parmezánvéget! Vagy egyszerűen pirítsuk meg a zöldségeket azelőtt, mielőtt felöntenénk vízzel. És bár az intenzív aromájú zöldségeket érdemes elkerülni, zöldfűszerek nyugodtan mehetnek bele. Válasszunk rozmaringot, kakukkfüvet, petrezselyemzöldet. 

 

Bonyolult elkészíteni? Dehogy! 

Az előkészített – és akár megpirított – zöldségeket, valamint a fűszereket öntsük fel bő vízzel. Forraljuk fel, majd lassú tűzön, gyöngyöztetve főzzük 1 órát. Ezután nincs más dolgunk, mint leszűrni. Tárolhatjuk üvegekben a hűtőben, de kiporciózva akár le is fagyaszthatjuk. 

 

Forrás: the Kitchn

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Húsos-vöröslencsés spagetti

Gyors és laktató tésztaétel a téli napokra.

Édesburgonyás palacsinta

Könnyű vacsora. Vagy extrán laktató reggeli?

Buddha-tál

Finom, egészséges, sokoldalú és a végtelenségig variálható – ez a Buddha-tál.