Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mi történek a szervezetünkkel, ha túl sok cukrot fogyasztunk?

2020. szeptember 25.

Nem tudunk ellenállni egy finom süteménynek, vagy rendszeresen vesszük és isszuk a cukros üdítőitalokat? Lehet, hogy át fogjuk gondolni ezeket a rossz szokásainkat, ha elolvassuk, milyen káros hatásai lehetnek a túl sok cukor fogyasztásának.

 

Rövidebb ideig élünk

Tisztázzuk rögtön az elején, egy kis édesség időről időre teljesen rendben van. Az egészséges táplálkozás arról szól, hogy alapvetően folyamatosan egészséges dolgokat eszünk, és nem arról, hogy soha, semmilyen körülmények között nem kóstolunk meg valamit, amiről tudjuk, hogy nem annyira egészséges. Egy amerikai tanulmány szerint viszont ha napi rendszerességgel elfogyasztunk egy fél literes üdítőt, az 4,6 évvel gyorsítja sejtjeink öregedését. Pont annyival, mintha dohányoznánk.

 

Megdobja az inzulinszintünket

Itt is az üdítőitalok a legnagyobb mumusok, mivel azok elfogyasztása szinte azonnal megemeli vérünkben a glükóz és inzulin szintjét. Ez inzulinrezisztencia kialakulásához vezethet, ami azt jelenti, hogy egyre több inzulin szükséges ugyanazon hatás kiváltására. Az inzulin a hasnyálmirigyünkben termelődik, ám ha nem kielégítő mennyiségben, kialakul a kettes típusú cukorbetegség. A gyümölcsök természetes cukortartalma azért nem ilyen veszélyes, mert rosttartalmuk jelentősen lassítja a cukor felszívódását.

 

Elhízhatunk

Szervezetünk energiaigényét ki kell elégíteni, ehhez pedig kell cukor. A felesleg viszont zsír formában raktározódik. Ráadásul ha cukros dolgokat fogyasztunk, azzal nem viszünk be igazi tápanyagokat, így üres, haszontalan kalóriáknak tekinthetőek.

 

Árt a fogainknak 

A szánkban található baktériumok éppen annyira imádják az édességeket, mint mi. Ha elkezdik lebontani, sav szabadul fel. Minél több cukrot fogyasztunk, annál savasabb lesz a szánk, és gyorsabban kialakulhat a fogszuvasodás is.

 

De akkor mennyi cukrot ehetünk?

Az élelmiszerek nagy részében több cukor van, mint elsőre gondolnánk. Az ajánlások szerint a napi kalóriabevitelünk 10%-a vagy maximum 200 kcal állhat hozzáadott cukorból. Megnézve a kedvenc édességünk vagy üdítőitalunk összetételét, könnyen rájöhetünk, hogy a napi limit kb. egy szelet csoki.

 

Forrás: The Healthy

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?