Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Miért kihagyhatatlan alapanyag a csicseriborsó?

2021. január 20.

Egy vallomással kell kezdenem: régen nem használtam a csicseriborsót. Valahogy a magyar konyha nem dédelgette keblein. Első jelentősebb találkozásunk humusz formájában történt, akkor éreztem, hogy ez egy alaposabb ismerkedés lesz. És igen, így történt, hisz a kedvenc indai konyhám egyik fontos alapanyaga. Nem véletlenül. Nézzük, miért kihagyhatatlan ma már minden konyhából.

 

Mit kell róla tudnunk, illetve melyek az élettani hatásai?

A csicseriborsó egy hüvelyes kultúrnövény, amely a kis-ázsiai térségből származik, több ezer éve ismeri az emberiség. Hódítását a Földközi-tenger majd India felé kezdte meg, napjainkban már Dél-Amerikában is termesztik. India a legnagyobb termelő és importőr. Imádja az arab konyha, a török, az indiai és a pakisztáni is.

Jelentős fehérjetartalmának köszönhetően a vegetáriánusok egyik legfontosabb hüvelyese. Azonban nem ez az egyetlen előnye. Magas rosttartalma jótékony hatással van az emésztésre, serkenti azt, és tisztító hatással bír. Lassú felszívódású szénhidrát, így nem dobja meg hirtelen a vércukorszintet, cukorbetegek is fogyaszthatják. Alacsony kalóriatartalma jó hír a diétázóknak, ezért is olyan népszerű reform élelmiszer. Közel sincs vége a felsorolásnak. Kedvező hatással van a koleszterinszintre, segít a vérnyomás szabályozásában, és ezek által a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.

Bővelkedik még vitaminokban és ásványi anyagokban is. Magas vastartalma mellett magnézium-, kalcium- és cinkforrás is, illetve folsavtartalma miatt ajánlott élelmiszer a kismamák számára is. B1-, B6- és E-vitaminban gazdag, immunerősítő, és segít leküzdeni a fásultságot, depressziót. 

Kétféleképpen tudjuk beszerezni, szárított formában vagy konzervben, már megfőzött állapotban. Szárítva száraz helyen évekig eláll. Bár tapasztalatom szerint minél tovább áll, utána annál több főzésre van szükség. Konzerv formában szintén eláll évekig, viszont ha felbontottuk, akkor hűtve kell tárolni, és pár nap után megromolhat. Ha szárított csicserivel dolgozunk, ne felejtsük el először egy napig, de minimum egy hosszú éjszakán át áztatni. Az áztatóvizet le kell róla önteni, és friss vízben jöhet utána az 1-2 órás főzés.

 

Mire használható?

Végeláthatatlan a lista, ezért csak kategóriákat említek. Felhasználható levesnek fő alapanyagként, illetve zöldséglevesbe dúsításként vagy krémlevesekhez pirítva, fűszeresen feltétként. Főzelékek és zöldséges egytálételek kiegészítője. Készíthető belőle szendvicskrém, például humusz vagy például fasírt is, gondoljunk csak a falafelre. 

Imádnivaló köret és saláta alapanyag, egyik kedvencem a nyári csicserisaláta. Fűszerezve tölthetünk vele zöldségeket, húsokat. Dúsíthatjuk vele a mexikói chilis babot is, nem mintha magától nem lenne elég dús étel😊.

Lisztje a gluténmentes étkezés egyik alappillére. Csicserilisztet vásárolni is tudunk, de otthon is elkészíthető: a száraz csicserit serpenyőben megpirítjuk, de úgy, hogy ne barnuljon nagyon meg, majd turmixgépben leturmixoljuk. Lisztje az indiai konyha számára elengedhetetlen, a bundázott, vagyis rántott zöldségek, azaz pakórák csicseriliszttel készülnek. Lisztje édességekhez is felhasználható.

 

És a végeredmény: tényleg kihagyhatatlan a konyhánkból ez az alapanyag.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!