Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Életmód a szív egészségéért: ez a DASH-diéta

2019. június 18.

A diéta elnevezése mozaikszó: DASH (Dietary Approches to Stop Hypertension), azaz röviden összefoglalva diéta a magas vérnyomás megfékezésének elősegítésére. A diéta által ajánlott étrend hozzájárul a vérnyomás csökkentéséhez, valamint kordában tartja a koleszterinszintet, így a már kialakult tünetek enyhítésére és mindezek megelőzésére egyaránt érdemes alkalmazni.

 

Lemondás? Egyáltalán nem!

A DASH-diéta könnyen betartható étrendet támogat: gyümölcsök, zöldségek, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák, szárnyasok, halak és alacsony zsírtartalmú tejtermékek fogyasztását javasolja, illetve biztat arra, hogy minimalizáljuk a sóbevitelt, valamint a vörös húsok, a cukros édességek, az alkohol és az édesített italok fogyasztását.

 

Ugyanaz, mint a mediterrán diéta?

Az alapok azonosak, a DASH azonban csak az alacsony zsírtartalmú tejtermékek fogyasztását javasolja, valamint semmilyen alkohol fogyasztását nem támogatja. Más pontokon – halak, szezonális zöldségek és gyümölcsök, olajos magvak beépítése az étrendbe – rokon a méltán népszerű mediterrán diétával.

 

Rostban az erő

A rostdús ételek segítenek csökkenteni a koleszterinszintet, valamint meggátolják azt, hogy túl sok felesleges kalóriát vigyünk be a szervezetünkbe. Ha rostban gazdag ételeket fogyasztunk – például zöldségeket, gyümölcsöket és teljes kiőrlésű gabonaféléket –, hamarabb kialakul a telítettségérzet, sőt tovább is tart.

 

Nem barátunk a só

A sok só visszatartja szervezetünkben a folyadékot, ez pedig egyértelműen rossz hatást gyakorol a szívre. Megnehezíti a munkáját, extra terhelésnek lesz kitéve, ezért a lehető legjobb, amit tehetünk, ha mérsékeljük a bevitt só mennyiségét.

 

Kell a fehérje! Csak nem mindegy, milyen…

Az alacsony zsírtartalmú fehérjék fogyasztása elengedhetetlen: válasszunk akár zsírszegény tejet, élőflórás joghurtot vagy csirkehúst, csak jót teszünk magunkkal. És ne feledkezzünk meg az olajos magvakról sem, szintén jó fehérjeforrások, illetve rostokban is igen gazdagok.

 

Tanulmányok is igazolják

Az Egyesült Államokban nemrég vizsgálták meg a diéta hatásosságát. 4478 45 és 84 éves kor közötti férfit és nőt választottak ki 6 amerikai városból, olyan embereket, akiknek a családjában nem voltak korábban szívpanaszok. Egy 120 tételes kérdéssort kellett megválaszolniuk az étrendjükkel kapcsolatban, a válaszaik szerint pedig 5 csoportba osztották őket. A besorolás alapjául az szolgált, hogy mennyire volt jellemző étrendjükre a DASH-diéta az elmúlt 13 évben. A tanulmány bebizonyította, hogy azoknál, akik hasonló étrend alapján táplálkoztak, 40%-kal alacsonyabb volt a szívbetegségek előfordulásának gyakorisága.

 

Forrás: foodbeast

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!