Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Tényleg nagyon jót tesz a földimandula-vaj?

A közel-keleti termés tele van antioxidánssal, de emésztést és libidót is javít.
2021. november 25.

Ha már egy picit besokalltál a földimogyoró- és dióvajból, akkor talán itt az ideje egy új ízzel megismerkedni. A földimandula és annak vaja szerencsére nem a sokak érzékenységét próbára tevő dió vagy mogyoró rokonságához tartozik, ráadásul számos élettani előnnyel is kecsegtet. Jó eséllyel ki fogja érdemelni a szuperkaja-címkét ez a sásfélék családjából származó termés, mely a paleo diétához is passzol. A ráncos csicseriborsóra emlékeztető, pici gumó lágy vajat ad, és kellemesen édeskés föld-ízzel ajándékoz meg. Az emberiség egyik legősibb táplálékáról van egyébként szó, és csoda, hogy nem jött még fel a mandula és mogyoró népszerűségi szintjére, amelyeket a sarki boltban is simán be tudunk szerezni. Talán ennek az az oka, hogy nem csonthéjas termésről van szó: a föld alatt fejlődnek ezek a gumók, ahol a gyökér található. Így leginkább a répa, csicsóka és krumpli mellé sorolandó ez a növény.

Ez is érdekelhet: Mandulavaj okosan

Az allergén-mentessége miatt felfelé fog ívelni a csillaga, ráadásul a növényi étrendre való áttérésnek is áll a zászló 2021-ben. Ha a hazai bioboltokban még nincs jelen, akkor a neten lehet belőle rendelni: a natúr mellett van karob, méz és fahéj ízesítésű is már. A dobozos kiadásban pici só vagy akár vanília aroma is kerülhetett. De házilag is elkészíthető a finom kence: a földimandula lisztjét avokádó- vagy napraforgóolajjal keverjük be, robotgép segítségével. Ám ha kapunk száraz szemeket, melyeket vízbe áztatunk, majd aztán pici olajjal turmixolunk össze – akkor egy még tradicionálisabb változatot kóstolhatunk. Kenyérre vagy egy szelet almára is kenhetjük, illetve zabpelyhet vagy joghurtot ugyanígy ízesíthetünk vele. Sütéskor kijön a természetes édes íze, de akár thai stílusú tésztaszószban vagy datolyás-kókuszos csokigolyóban is működik. Fölöttébb egészséges: rosttartalma, antioxidánsai és telítetlen zsírsavai az emésztéstől kezdve a közérzeten át a libidóig mindent ideális irányba tolnak – a férfiak a Közel-Keleten régóta ismerik ezt a vágyserkentőt és teljesítmény-növelőt. A növény az LDL – rossz koleszterin – csökkentésében is segít, jó zsiradékaival pedig a szívpanaszokat előzhetjük meg.
Ha a hiányosságait is számba vennénk, akkor az tudható a földimanduláról, hogy fehérjében alul marad a mandulával és a pisztáciával szemben is. Egy evőkanálnyi vajában összesen egy gramm proteint képes felmutatni, míg a manduláé 3,4-et, a földimogyoró vajé pedig 3,6-ot tud. Ezen kívül van antinutriens jellege is – azaz a tápanyagok felszívódását gátló vegyületei nem csak a koleszterin felvételét blokkolják, de a hasznosabb dolgokét is nehezítik. Sajnos a fogyókúrázóknak sem lesz csodaszer, ha nagyon rákapnának: egy evőkanál ebből a vajból száz kalória is lehet. Egyelőre a beszerzése sem könnyű, ráadásul igencsak drága is: egy 220 grammos üveg belőle 15 dollár (közel ötezer forint) körül van, ám élettani előnyei miatt egy esélyt mégis megérdemel.

Perzsa

Forrás: everydayhealth.com

Témába vág: 

Ezért együnk rendszeresen mandulát

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Földimogyorót a kólába

Földimogyorót a kólába

Ez nem egy újabb extrém íz, hanem valami furcsa szokás.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.