Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Mindent a sztíviáról, az egyik legnépszerűbb cukorhelyettesítőről

2021. május 20.

A sztívia igazi sikerkarriert futott be az elmúlt években: gyorsan ismert és kedvelt helyettesítője lett a finomított cukroknak otthon és az élelmiszeriparban egyaránt. Elterjedt, hogy segít lefogynunk, cukorbetegek is fogyaszthatják, íze pedig rajongói szerint megkülönböztethetetlen a hagyományos cukorétól. Tényleg egészséges? És valóban cukor ízű? Lássuk a részleteket! 

 

Mi is pontosan a sztívia?

Egy Dél-Amerikában őshonos növényből származik, mely növény tartalmaz egy bizonyos steviol glycosid nevű vegyületet, amelyet édesítőszerként használhatunk. A sztíviát megtalálhatjuk üdítőitalokban, desszertekben, rágókban, péksüteményekben, cukorkákban, joghurtokban, illetve önmagában is megvásárolhatjuk, hogy otthon is használhassuk sütéshez, főzéshez, édesítéshez. Megjelenése után felmerült, hogy fogyasztása növelheti bizonyos rákos megbetegedések kialakulásának a kockázatát, de ez később nem nyert bizonyítást.

 

Egészséges-e?

A legnagyobb előnye, hogy fogyasztása nem növeli a vércukorszintet, ezért jó cukorhelyettesítő cukorbetegek számára. Másik előnye, hogy nincs kalóriatartalma, azaz ha mellette döntünk, azzal csökkentjük az elfogyasztott üres kalóriák számát. Fontos viszont kiemelni, hogy nem maga a sztívia fogyasztó hatású. Egy 2016-os kísérlet eredménye szerint például akik sztíviás üdítőt fogyasztottak cukros helyett, azt bőségesebb ebéddel kompenzálták. 

 

Milyen az íze?

A sztívia lelkes hívei szerint pontosan olyan, mint a cukoré, de ez nem teljesen igaz. A sztíviával édesített ételeket meg lehet különböztetni ízük alapján a cukorral készültektől. 100%-ban növényi eredetű, ez pozitívum lehet a növényi étrendet előnyben részesítők számára. Mivel természetes formájában rendkívül édes, gyakran keverik dextrózzal, ami egy kukoricából készülő cukor, vagy erythritollal, ami pedig cukoralkohol. Utóbbi emésztési nehézségeket okozhat egyes embereknél. A cukoralkohol különösen rágókban és édességekben elterjedt, ezek túlzó fogyasztása könnyen okozhat hasmenést.

 

Forrás: The Healthy

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.