Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Jó fehérjeforrások-e a zöldségek?

2019. június 3.

A táplálkozással foglalkozó cikkek, magazinok egyik gyakran boncolgatott témája a növényi fehérjék kérdése. Vajon megoldható a fehérjebevitel kizárólag zöldségekből? Mi a helyzet azokkal, akik vegán életmódot folytatnak, és nem csak húst, hanem tejtermékeket és tojást sem fogyasztanak?

Tény, hogy a zöldségfélék rendkívül tápláló élelmiszereknek számítanak, de a legtöbbjükből nem tudunk fehérjében dús ételeket készíteni. Bár egyes zöldségféléknek lehet kimondottan magas a fehérjetartalma, azonban ha összehasonlítjuk például a babbal és más hüvelyesekkel, vagy a quinoával és a szójával, akkor láthatjuk, hogy egyedüli fehérjeforrásnak nem teljes értékűek és kielégítőek. Ez tehát azt jelenti, hogy amennyiben csak zöldségféléket eszünk, valószínűtlen, hogy elég fehérje kerül a szervezetünkbe. Természetesen, aki jól érzi magát a bőrében a vegán életmód hatására, nem szükséges feladnia azt, hiszen nem csak csirkehússal, tojásokkal és hallal lehetséges szervezetünkbe juttatni a megfelelő mennyiségű fehérjét, létezik több növényi lehetőség a zöldségeken kívül is.

 

Mely zöldségek tartalmazzák a legtöbb fehérjét?

Igyekezzünk minél több zöldséget becsempészni az étrendünkbe, válogassunk a szezonálisak közül. Ideális esetben minden étkezés része egy adagnyi belőlük, és ha fehérjében gazdag zöldségfélét fogyasztunk, azzal rögtön két legyet ütünk egy csapásra. Nézzük, melyek a leggazdagabbak fehérjében! A mennyiségek 100 g-ra vonatkoznak.

– kukorica: 9 g

– spirulina (alga): 5 g

– zöldborsó: 3 g

– brokkoli: 3 g

– burgonya: 3 g

– gomba: 3 g

– spárga: 2 g

 

És melyek a legjobb növényi fehérjeforrások?

A vegánok számára a növényi fehérje létfontosságú, de azoknak is jó választás, akik egy kis színt és változatosságot szeretnének vinni az étrendünkbe anélkül, hogy feláldoznák annak táplálkozástani értelemben vett kiegyensúlyozottságát. Ebből a szempontból a legjobb a szója (edamame vagy tofu), a bab, a quinoa, a csicseriborsó és a földimogyoró.

 

Forrás: popsugar

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

4 eset, amikor növelnünk kell a fehérjét

4 eset, amikor növelnünk kell a fehérjét

Ez az egyik alaptápanyag, viszont nem minden esetben kell nagy mennyiséget fogyasztani belőle, hiszen akkor például súlygyarapodás lép fel.

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!