Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mi fán terem a datolyaszilva?

2020. november 11.

Jó néhány éve egy vendéglátóegységben találkoztam először a datolyaszilvával, akkor még annyira ismeretlen volt számomra, hogy rá kellett kérdeznem, mi is az. Aztán egyre többször láttam már zöldségespultokon, igaz, akkor még nagyon borsos áron. Egy-egy darabot vettünk néha, ugyanis egyedi ízét hamar megszerettük.

 

A növény

A datolyaszilva – vagy más néven khaki szilva vagy sharon fruit – egy ősi kultúrnövény, a Himalájában, Thaiföldön, Kínában, Koreában és Japánban honos. Fája akár 15 méter magasra is megnő, nagy terméshozama van. A gyümölcs fényes, vékony héjú, csodás narancssárga színű, esetenként vöröses. 1 gyümölcs akár a fél kg-ot is elérheti. Általában kerekded alakú, a paradicsomhoz hasonló formát ölt. Íze hasonlít a sárgabarackhoz. Magát a gyümölcsöt az őshonos területeken a teljes érés után szüretelik, és néhány hétig tudják tárolni. Hazánkban is ültethető datolyaszilvafa. Jól alkalmazkodik a környezethez, a kevésbé tápanyagdús talajban is megél, a kifejlett fa fagytűrő, a fiatalabb fákat betakarással kell védeni a fagytól. Október végén szüreteljük itthon a gyümölcsöt, ilyenkor még csak félig érett. Ezek a félig érett gyümölcsök hűvös helyen néhány hónapig problémamentesen elállnak. Gyümölcse a teljes érés előtt kemény, magas csersavtartalommal rendelkezik, emiatt élvezhetetlen a fogyasztása, ugyanis keserű és savas. A teljes érés után viszont a húsa puhább, a csersavtartalma eltűnik, édes és zamatos lesz. A teljes éréshez hazánkban utóérésre van szükség. Ezt általában úgy érik el, hogy a datolyaszilvákat zacskóba teszik, és egy-egy almát tesznek mellé. Így 2-3 nap alatt megpuhul és beérik. 

A magos verziók magjai megpörkölve kávépótlók. A még éretlen gyümölcsöt cseranyaga miatt bőrök feldolgozásához használják fel. 

 

Élettani hatásai

Vitaminban és ásványi anyagban gazdag gyümölcs, jelentős az A-, B1-, B2-, C-, E- és P-vitamin tartalma. Bővelkedik káliumban, jódban, vasban, magnéziumban, kalciumban és foszforban is. Magas a rosttartalma. 100 g gyümölcsben kevesebb mint 80 kalória van, emiatt diétázók is fogyaszthatják.

Használják pajzsmirigy és rákos betegségeknél, különböző agyi elváltozásoknál, mint pl. agyérgörcsnél vagy agyhártyagyulladásnál, illetve magas vérnyomásnál. Emésztőrendszeri problémákra is jótékony hatással van. Vérszegénység, fogínysorvadás, sebkezelés és légúti megbetegedések esetén is bevethető. 

 

Hogyan fogyasszuk?

Ha teljesen érett gyümölcsöt veszünk, hűtőben csak néhány napig áll el, erre figyeljünk. A kevésbé érett példányokat almával való utóérleléssel tudjuk zamatossá tenni. 

Elsősorban nyersen, szeletelve fogyasztjuk. Gyümölcssalátákba, salsákba, zabkásákhoz vagy joghurtos finomságokba is tehető. Felhasználható fagyaltokhoz, gyümölcsöntethez, süteményekhez. Készíthető belőle lekvár és csatni is. Aszalni és kandírozni is szokták, kandírozni a kevésbé érett példányokat is lehet. Fagyasztása is lehetséges, ehhez a csészeleveleket távolítsuk el róla.

Mióta hazánkban is termesztik, könnyebben és barátibb áron elérhető már a mindennapokban, tegyünk vele egy próbát!

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!