Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
A kép illusztráció

Mi az az 5:2 diéta?

Mielőtt követni kezdenénk, ismerjük meg
2017. július 16.

Röviden: öt napig azt eszünk, amit akarunk, 2 nap viszont szinte koplalás. Sokakat azzal csábít ez a böjt-szerű diéta, hogy csokitorta evése mellett fogyhatnak.

A böjtölés évek óta hagyomány, már az 1940-es évektől kutatták ennek hatását. 2013 óta viszont már csupán vallási rituálékhoz, politikai akciókhoz kapcsolták a jelenséget. Az időszakos böjtöt többen súlyvesztő csodának tartják – több, eddig még nem bizonyított egészségügyi előnyével együtt. Az angol diétázó közösség kapta fel ezt a módszert 2012 karácsonya után, mikor úgy vélték, a hét nagy részében bármit ehetnek, mégis fogynak.

Minden 2012 augusztusában indult, mikor  BBC Horizon műsora leadta a Eat Fast and Live Longe című epizódot. Michael Mosley orvos és újságíró „valóban forradalminak” nevezte a diétát, az eredményeket pedig a következő év januárjában könyvben adta ki. Ezután egy hónappal ex-BBC-s újságíró, Kate Harrison kiadta saját verzióját, a The 5:2 diet book-ot. A két könyv ajánlásai csak kevéssé térnek el, az étrend általános elvei pedig ugyanazok.

A diéta népszerűségének a kulcsa egyszerűsége, illetve az, hogy bizonyos napokon azt eszünk, amit szeretnénk. A diétázók 5 napig normál kalóriamennyiséget fogyasztják, majd 2 napig az átlagos kalóriabevitelük mindössze 25%-át (nőknek 500, férfiaknak 600 kalc). Az elfogyasztott ételek típusára nincs korlátozás, és emellett is közel fél kilót fogynak a diétázók (férfiak lehet, hogy kicsit többet).

Nagy előnye, hogy nem kell megvonni magunktól egyik tápanyagcsoportot sem, továbbá nem bonyolódunk kalóriaszámolásba. Tehát úgy tűnik, a böjt elősegíti a fogyást – viszont a tapasztalt éhség sokak számára elrettentő lehet.

Emellett az időszaki böjtöt követők szerint a kalóriakorlátozás fejleszti az agyi funkciókat, csökkenti a szívmegbetegedések, a stroke és a rák kockázatát. Továbbá fejleszti a koleszterin- és vércukorszintet, plusz öregedésgátló az inzulinszerű hormonnak, a növekedési faktor-1-nek (GF-1) köszönhetően.

Hogy a veszélyeiről is írjunk, terhesek, szoptatós kismamák, cukorbetegek és gyógyszeres kezelés alatt állók csak orvosi jóváhagyással követhetik az 5:2-t. Emellett tinédzsereknek, gyermekeknek nem ajánlott, mivel fenn áll a veszélye, hogy a szervezetük fejlődéséhez szükséges tápanyagokat hagynak ki étrendjükből.

A böjti napokon fennáll az alacsony energiaszint, a rosszullét, a szédülés, a fejfájás, a gyenge koncentráció veszélye. Fontos, hogy hidratáljuk magunkat vízzel, vagy gyógynövényteákkal. A 2 napon fogyasszunk zöldséget és fehérjét némi szénhidráttal – ez kordában tartja az étvágyunkat. A nem-böjti 5 napon pedig tápanyagban gazdag ételeket vegyünk magunkhoz. És fontos még, hogy a 2 böjti nap ne egymás utánra essen.

forrás: bbcgoodfood.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!