Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Hogyan válasszunk diétát? – 5 tipp az orvostól

Október 11. az elhízás elleni küzdelem világnapja
2019. október 11.

A legtöbben tudjuk, hogy az egészséges életmódhoz milyen ételeket és italokat kell kerülnünk, abban viszont sokkal bizonytalanabbak vagyunk, hogy mit és mikor ehetünk. Sokan tisztában vannak azzal is, hogy mennyi ételt kell enniük a fogyáshoz, azonban azt már kevesebben tudják, hogy milyen tápanyag-összetétellel tudják elérni a zsírból fogyást. A rosszul megválasztott fogyókúrák sokszor hatástalanok vagy hatásuk rövid távú, sőt olyan egészségtelen fogyókúra is létezik, amellyel ártunk a szervezetünknek.

Ha egészségesen szeretnénk megszabadulni a plusz kilóktól, figyeljünk oda Dr. Farkas Kitti tanácsaira, lássuk, mire kell különösen ügyelni! 

 

Legyen kiegyensúlyozott a vércukorszintünk

Célunk az, hogy étkezésünk igazodjon a természetes anyagcsere-folyamathoz. Az „anyagcsere-pörgető” diéták három óránkénti evésre buzdítanak. Ez napi 5 alkalmat jelent, amely egyszerűen kifárasztja a szervezetet, és sejtjeink inzulinérzékenységét is csökkenti. Emellett félrevezető a nevük: az anyagcserét, ha szükséges, optimalizálni kell, de pörgetni semmiképpen sem tudjuk többszöri evéssel. A helyes módszer igazodik anyagcserénk napszaki természetes ritmusához. Ha az inzulinszintünk napszakon belüli ingadozásához igazítjuk étkezéseinket, mellette pedig mozgunk és eleget alszunk, akkor hatékonyan fogunk súlyt veszíteni. Ez a gyakorlatban napi háromszori étkezést jelent, közülük az ebéd a legtartalmasabb, fehérjében és szénhidrátban egyaránt gazdag. 

 

Ne legyünk rosszul a diétától

Egy diéta beindításakor természetesen előfordulhat kellemetlen közérzet, ám ennek el kell múlnia pár nap alatt. Ha hosszú távra olyan diétát választunk, amely nehezen tartható, nem életszerű – mint például a ketogén –, akkor ártunk magunknak. A ketogén típusú diéta túlélő üzemmódba kapcsolja a szervezetet, ez pedig hosszú távon nem tartható fenn. A drasztikusan alacsony szénhidrátbevitel fáradtságot, koncentrációhiányt, alvási zavarokat okozhat. Semmiképpen sem megfelelő az az étkezési mód, amelytől rosszul érezzük magunkat, gyengék vagyunk, illetve az agyunk sem kap megfelelő energiát.

 

Ne éhezzünk

Az egyik legrosszabb taktika a tartós böjtölés. A rendszertelen éhezés és a kihagyott étkezések hatására mind a testi, mind a szellemi teljesítmény csökken, és bár történhet fogyás, a szervezet ilyen helyzetben az izmot is bontani fogja. Ha pedig abbahagyjuk a koplalást, egyből fellép a jojó-effektus, és zsírt kezdünk raktározni. Kerüljük az olyan módszereket, amelyek az étkezések kihagyását javasolják, netán „bűnözési napot” iktatnak be, azaz „nagy zabálásokat” engedélyeznek a szigorú tápanyagmegvonások között. Ne feledjük: egy-egy kilengés vagy süti nem fog kárt okozni, de a szélsőséges módszerek igen.

 

A diéta ne okozzon betegséget

A szétválasztó diéták a nem megfelelő tápanyagbevitel miatt hiányállapotokat idézhetnek elő, illetve gyomorpanaszokat, sőt hosszú távon akár gyomorfekélyt is okozhatnak. Ha kényszeresen kerülünk egy-egy tápanyagcsoportot, például űrhajós diéta esetén a gyümölcsöket, akkor ez a rosthiány miatt étkezési panaszokhoz, hosszabb távon emésztőszervi megbetegedésekhez vezethet. A túlzott zsírbevitelen alapuló diéták szintén emésztőszervi megbetegedéseket okozhatnak, illetve a vérzsír értékek eltolódásával növelik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Fontos, hogy a diéta ne járjon betegségekkel és negatív mellékhatásokkal. 

 

Együnk rendes ételeket

Ne pancsoljunk, ne helyettesítsünk. A műkaják, csodadiéta-kiegészítők beszerzése sok macerával jár, emellett senki sem bizonyította, hogy a javasolt tabletták és bogyók segítenék a fogyást. Viszont akár egészségtelenek is lehetnek… Nem ezektől fogunk fogyni. A mentes ételekkel pedig az a helyzet, hogy ha nincs szükségünk rájuk – mert nem vagyunk ételérzékenyek –, felesleges fogyasztani, hiszen sokszor magasabb a kalóriatartalmuk, mint nem mentes társaiknak. A diéta egyik sarokköve a kitartás. Ez jobban fog menni, ha élvezzük az ételeinket. A nem természetes összetevőket a szervezet előbb-utóbb megunja, esetleg nem kívánt tünetek is jelentkeznek a hatásukra. Válasszuk a természetest, legyünk tisztában azzal, hogy mit eszünk, és étkezzünk változatosan. Ha így teszünk, gyorsan rá fogunk jönni, hogy a diéta akár élvezetes is lehet. A cél, hogy ne unjuk meg, és étrendünk hosszú távon fenntartható legyen.

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

7 meglepő ok az elhízásra

7 meglepő ok az elhízásra

Ha az egészséges étkezés és rendszeres testmozgás mellett nem mennek le a kilók, valami egyéb gond lehet.
Riasztóan elterjedt az elhízás az iparilag fejlett országokban

Riasztóan elterjedt az elhízás az iparilag fejlett országokban

Az Egyesült Államokban, Új-Zélandon, Izlandon és Görögországban a felnőtt férfiak több mint 90 százaléka túlsúlyos - hívták fel a figyelmet kutatók a Frontiers in Public Health folyóiratban közzétett tanulmányukban.

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.