Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Így készítsd el a halat – 5 változatos mód következik posírozástól a curryig

2021. July 13.

Sok felmérés kimutatta, hogy a magyarok kevés halat fogyasztanak. Tesszük ezt annak ellenére, hogy rengeteg klasszikus halételünk van, gondoljunk csak a halászlére vagy a harcsapaprikásra. Nincs viszont saját tengerünk, így a halfogyasztás sajnos nem terjedt el széles körben, pedig egészséges, tápláló és finom alapanyag. Ráadásul sokféleképpen elkészíthető, kedvcsinálóként 5 szuper módot mutatunk, hátha több mindenkinek megjön a kedve egy klassz halételhez.

Posírozás

Ha diétázunk, ez a legjobb módja a hal elkészítésének, garantáltan kalóriaszegény lesz a kész fogás. De nem kell hozzá feltétlenül fogyókúra: egyszerű és gyors módszer, amely megőrzi a hal természetes ízét.

Szükségünk lesz főzőlére, (például) zöldfűszerekre, savas komponensre, ami általában citrusféle, valamint némi zöldségre (hagyma, zeller, sárgarépa). Ezeket egy lábasban forráspontig hevítjük, majd beletesszük a halat. Levesszük a lábast a tűzről, és hagyjuk, hogy a lassan kihűlő folyadékban a halunk szépen megfőjön, és átvegye a főzővíz ízeit. Lazachoz, tonhalhoz vagy sügérhez egyaránt jól használható.

Grillezés

Kisebb halak vagy nagyobb halakból nyert filék elkészítésének egyik legízletesebb módja a grillezés. A halat először bekenjük olívaolajjal, adhatunk hozzá még citromlevet és zöldfűszereket is. A hal fajtájától függ, hogy közvetlenül a grillrácsra vagy alufóliára kerül. A „sűrűbb” állagú, nem annyira kásás vagy lemezes húsú halakat – mint a tonhal, a lazac és a kardhal – tehetjük közvetlenül a rácsra. A „mállósabb” fajtákat viszont – tilápia vagy lepényhal – jobb alufóliára helyezni.

A grillnek közepes-magas hőmérsékletet kell elérnie, mielőtt rátesszük a halat. Egészen addig ne mozgassuk, amíg a hal alsó oldala nem keményedik láthatóan ropogósra, ekkor fordítsuk meg. A sütési idő a halunk vagy filénk vastagságától függ.

Serpenyőben

Egy nagy, vastag aljú, tapadásmentes serpenyőre lesz szükségünk. (Ha nem bízunk teljesen a serpenyőnkben, érdemes lisztbe forgatni sütés előtt a halat.) Melegítsük fel a serpenyőnket, majd öntsünk bele egy kevés olajat, és fektessük bele a halat. Amennyiben bőrös halszeletet sütünk, bőrével lefelé kezdjük el sütni. Az is fontos, hogy a halszeletünk száraz legyen, mielőtt a serpenyőbe kerülne, alaposan itassuk le papírtörlővel.

Lazacot, tilápiát, tengeri sügért jó serpenyőben sütni vékony, gyorsan ropogósra sülő bőrük miatt, a tonhal és kardhal bőre azonban túl vastag, így azok nem lesznek annyira finomak.

Sütőben

Ha egész halat vettünk, a legegyszerűbb a sütőben elkészítenünk. Melegítsük elő a sütőnket, a sütési idő a hal méretétől függ. Fél kilónként kb. 20-30 perccel számoljunk, a nagyobb halakat érdemes magasabb hőfokon sütni. Dörzsöljük be a halat kívül-belül olívaolajjal, sóval és borssal, a hasába kerülhet még citromkarika és zöldfűszer is.

Szúrjunk bele egy villát, ha lemezes a húsa, akkor készen van – ez a legegyszerűbb ellenőrzési mód. És még egy fontos dolog: a nagyobb halak sütése közben előfordulhat, hogy folyadékot kell adnunk hozzá. Készítsük sütőben a tőkehalat, tengeri sügért és keszeget, pisztrángot, lazacot.

Currynek

A maradék hal felhasználásának jó módja a curry. Először curryszószt készítünk kurkumából, curry fűszerkeverékből, gyömbérből, hagymákból és friss csiliből, felengedjük kókusztejjel, majd beletesszük a szálka nélküli halat. Előbb a nagyobb darabokat, majd 1-2 perccel később a kisebbeket. Addig főzzük, amíg kezdenek szétesni, ekkor vagyunk készen.

Forrás: so delicious

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Zöldséges sült hal lett a tökéletes családi vacsora

Gyors, egészséges, és cukorbetegek is fogyaszthatják.

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!