Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Ezek a tünetek utalhatnak K-vitamin-hiányra

2019. augusztus 28.

Amikor a szervezetünk számára szükséges vitaminokról esik szó, a K-vitamin valahogy ritkábban merül fel. Pedig fontos lenne róla minél többet beszélni, ugyanis a felnőtt népességet vizsgálva megállapítható, hogy harmaduk nem jut elegendő K-vitaminhoz, ez pedig káros a csontok, az ízületek és a szív egészsége szempontjából is.

 

Milyen élelmiszerekben található meg?

Két fő fajtája van, a K1- és K2-vitamin. Előbbi fontos szerepet játszik a véralvadásban, utóbbi csontjaink fejlődéséért, a sejtnövekedésért és az érelmeszesedés elkerüléséért felelős. Mindkét fajta zsírban oldódó vitamin, tehát zsíros ételekkel szívódnak fel a leghatékonyabban. A leveles zöldségek, brokkoli, tök és gránátalma gazdag K1-vitaminban, a vörös húsok, csirke, libamáj, marhamáj, sajt és tojássárgája pedig K2-vitaminban. 

 

Milyen tünetek utalhatnak K-vitamin-hiányra?

Ha elvágtuk az ujjunkat, nem akar elállni a vérzés

Amennyiben a vérünk nem tud kellő gyorsasággal megalvadni, akkor vérzéssel járó sebesülések esetén veszélyesen sok vért veszíthetünk. Érdemes odafigyelni az erre utaló jelekre, ilyen lehet az erősebb menstruáció, az orrvérzés, a vér megjelenése a vizeletben és székletben, valamint a vérző íny.

 

Gyengébbek a csontjaink

A K-vitamin fontos szerepet játszik csontjaink egészségének megőrzésében, így a vitamin hiánya magában hordozza a csigolyatörések, csonttörések megnövekedett kockázatát.

 

Szívpanaszok

Ha szervezetünkben kevés a K-vitamin, akkor lerakódhat kalcium (a csontok helyett) a szövetekben, például az artériákban. Emiatt nem csupán a csontjaink lesznek gyengébbek, hanem érelmeszesedés is kialakulhat. 

 

Ízületi gyulladás

Túl kevés K-vitamin esetén a csontok és porcok nem kapják meg az összes szükséges ásványi anyagot, ez pedig ízületi gyulladásokhoz vezethet. 

 

Antibiotikumokat szedünk

Egyes antibiotikumok elpusztíthatják azokat a bélbaktériumokat, amelyek K-vitamint állítanak elő. Ha egy hétnél tovább ilyen gyógyszer kell szednünk, érdemes mellé étrend-kiegészítő tablettát is fogyasztanunk, hogy elkerüljük a káros következményeket. 

 

Forrás: Reader’s Digest

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

A D-vitamin hiányának 5 jele

A D-vitamin hiányának 5 jele

A folyamatos fáradtságérzet tapasztalásakor lehet, hogy csak egy kis napozásra van szükségünk.
Kényeztess vitaminnal!

Kényeztess vitaminnal!

Hetek, hónapok óta nélkülözzük a friss, harsogó, élettel és vitaminokkal teli zöldségeket, gyümölcsöket, viszont a jól megszokott téli társaikat, a gyökérzöldségeket, az almát, körtét kezdjük lassanként megunni. Mit tegyünk, ha mégis valami újdonságra vágyunk? Mi legyen, ha unjuk már a banánt?

Napi ajánlatunk

Top videók

Túrós-mustáros csavart rúd

Hétvégére vagy akár a gyereknapi bulira?

Harcsaburger

Kaporral és olajbogyós szósszal, finom harcsafiléből.

Sós rétesszendvicsek

Klasszikus szendvics helyett jöhet rétes uzsonnára?