Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Ártalmas a szotyizás?

Ha egyszer elkezdjük, lehetetlen abbahagyni. Vajon ezzel a rossz szokással valóban árthatunk az egészségünknek?
2022. január 13.

A szotyizás észrevétlenül keríti hatalmába az embert. Csak egy-két szemet veszünk ki a csomagból, majd azon kapjuk magunkat, hogy már megszólalni sem tudunk, olyan gyorsan adagoljuk az újabb és újabb szemeket. Az apró magok majszolása azonban egyaránt lehet kedvező és ártalmas a szervezet számára, így ajánlott mértéket tartani a csemegézés közben.

 

A napraforgómag pozitívumai

Áldásos tulajdonsága, hogy nyugtatólag hat az agyra, ennek oka, hogy a benne lévő triptofán megnöveli a szerotoninszintet az agyban. Emellett elősegíti a látás javulását, miközben energikusabbá teszi a szervezetet. Az apró napraforgómagok a bélműködésre is jó hatással vannak, kezelhető velük a székrekedés, és egyben vizelethajtó tulajdonságuk is ismert.

 

Miért hasznos a szervezetnek?

A szotyiszemek bővelkednek magnéziumban és rézben, emellett remek fehérjeforrást jelentenek a szervezet számára. Egyaránt hasznosak a vérnyomás- és a vércukorszint csökkentésénél, erősítik az immunrendszert, illetve vizsgálatok szerint a szívbetegségek kialakulásának kockázata is mérséklődik a rendszeres szotyolázók között.

 

Ez is érdekelhet: A kesudióból sajtot is készíthetünk

 

Jóból is megárt a sok?

A számos pozitívum ellenére nem szabad túlzásba esni a szotyi evésénél sem. Mivel egy csésze napraforgómag átlagosan 800 kalóriát tartalmaz, így a fogyni vágyóknak és túlsúllyal küzdőknek nem ajánlott a szotyola. Gyorsan avasodik, ezért nem is érdemes nagy kiszerelésben vásárolni, csupán kisebb csomagokat bontani, és azokból mértékkel fogyasztani.

 

Módjával az egészségért

A sózott szotyola néhány marék mag feltörése után kiszárítja az ajkainkat, miközben az ujjbegyek és a fogak állapotának sem tesz jót. Mindezek ellenére, ha szeretjük és szívesen csemegézzük a napraforgómagokat, ne fosszuk meg magunkat ettől az örömtől. Többek között pozitív hatásai miatt sem, de mindig igyekezzünk mértéket tartani, hogy valóban csak előnyünk származzon a szotyizásból.

 

Témába vág: 

Fagyasszuk? Vagy befőttes üvegbe tegyük? Hogyan áll el jobban a dió?

 

Forrás: napidoktor.hu 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.