Kiderült, mennyit szoktunk költeni karácsonykor
A Jófogás online felmérése szerint az átlag magyar internetező elsősorban a szűk családi körnek ajándékoz 10-50 ezer forint értékben, és csak néhány héttel karácsony előtt, leginkább a tömött üzletekben kezdi el a meglepetések beszerzését. A legtöbbüknek azonban karácsonykor is fontos a környezetvédelem, és a válaszadók körülbelül egyharmada használt termékeket is a fa alá tesz. Az ünnepi felmérést csaknem 11 000 Jófogás-felhasználó töltötte ki.
Hol vásárolunk?
A Jófogás 2019 novemberében elvégzett online felmérése szerint csaknem minden második ember még mindig plázákban és boltokban szerzi be az ajándékokat, de egyre népszerűbb az online vásárlás is. Ez utóbbi lehetőséget a válaszadók 30%-a jelölte meg, és az eredményekből az is kiderül, hogy leginkább a 21 és 50 év közöttiek látogatják ilyen célból a különféle webshopokat. Az eredmények alapján viszont ünnepi vásárokban rendkívül kevesen (2%) szoktak ajándékokat vásárolni, és a saját készítésű, kézműves meglepetések is a lista végén kullognak.
Mennyit költünk, illetve kit szoktunk megajándékozni?
Legtöbben 10 és 50 ezer forint között költenek karácsonykor, minden 10. válaszadó azonban akár 200 ezer forintnál is többet ad ki meglepetésekre. A megkérdezettek 61%-a főleg a szűk családi kört ajándékozza meg, és külön érdekes, hogy ajándékozási szempontból a tágabb családot a barátok megelőzik. A Jófogás felhasználóinak 15%-a ezzel szemben egyáltalán nem szokott karácsonykor ajándékozni.
Megfontolt vásárlók az utolsó pillanatosok hada ellen
A válaszadók legnagyobb része (45%) csak a karácsony előtti néhány hétben rohamozza meg a boltokat, azonban viszonylag sokan vannak (18%), akik már korábban is ünnepi lázban égnek, így akár már októberben elkezdik az ajándékok beszerzését. Minden 10. ember viszont egészen biztosan szereti az adrenalint, hiszen mindezt egészen az utolsó pillanatra hagyja – velük lehetnek tele az üzletek december 23-án is…
Kis karácsony, zöld karácsony
Az is kiderült, hogy a Jófogás felhasználói mit gondolnak a valóban zöld ünnepekről: a válaszadók közel fele karácsonykor is nagyon fontosnak tartja a környezetvédelmet, és odafigyel, hogy ilyenkor se terhelje jobban a környezetet. Mindenképpen biztató, hogy egyre többen vannak (20%), akik idén először erre is szeretnének jobban odafigyelni.
A környezettudatos gondolkodás a karácsonyi ajándékok típusát tekintve is megjelenik: a Jófogás-felhasználók 37%-a szívesen vásárolna használt terméket karácsonyi ajándéknak. Ők leginkább a 16 és 35 év közötti válaszadók közül kerülnek ki.