Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Töltsd fel a tápanyagraktáraid! Milyen zöldségeket és gyümölcsöket érdemes fogyasztani tavasszal?

Katus Attila tippjeivel
2021. április 21.

A tavaszi feltöltődés alapvető fontosságú mindenki életében. Télen a szervezet kiürül a tápanyagokból, így szükség van pótlásra, egyfajta megújulásként. Ennek legegyszerűbb módja, ha olyan gyümölcsöket és zöldségeket fogyasztunk, amelyek rostban, vitaminokban és egyéb tápanyagokban gazdagok.

A telet általában naranccsal, almával, sárgarépával vészeljük át, kora tavasztól viszont szerencsére egyre több zöld zöldség közül válogathatunk, késő tavasszal pedig jöhetnek a vitaminokban dúskáló gyümölcsök.

Vitamindús, zöldellő tavaszi zöldségek

A télen kiürült, vitaminhiányos szervezetet érdemes lehet például az igen fontos K- és K2-vitaminban gazdag zöld színű zöldségekkel is feltölteni. A sóska, az uborka, a fejes saláta és a brokkoli tipikus tavaszi zöldségek. A C-vitaminban bővelkedő sóska már kora tavasztól fogyasztható, az uborka amellett, hogy a bőrt fiatalítja és táplálja, kiváló A-, C- és B-vitamin-forrás is. A fejes saláta C- és B-vitaminnal, valamint foszforral és vassal dúsított, így a hosszú zöldségmentes hónapok után tökéletes regenerálódást biztosít a szervezetnek. A brokkoli az általános immunerősítésben játszik nagy szerepet. A krémlevesnek is kiváló zöldségfajta magas kálium, kalcium, cink, foszfor és magnézium tartalma mellett kitűnő A-, E- és C-vitamin-forrás is.

Késő tavaszi mézédes gyümölcsök

A gyümölcsök tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal és gyümölcscukorral. Katus Attila dietetikus, táplálkozás-szakértő szerint a szervezetnek szüksége van a szénhidrátok csoportjába tartozó cukorra, ami a gyümölcsök nagy részében megtalálható. A fruktóz gyors energiát szolgáltathat a szervezetnek, ami különösen jól jön többek között sportolás közben, hiszen mozgás közben fontos, hogy az energia-felszabadulás minél gyorsabban megtörténjen.

Az igazi vitaminbombák leginkább csak késő tavasszal érnek be, ilyen például a cseresznye, az eper, a málna és a sárgabarack, ezekből finom gyümölcssalátát lehet készíteni, és ideális vitaminforrások lehetnek akár minden nap. Dúskálnak A-, B- és C-vitaminban. Érdemes inkább többféle gyümölcsöt fogyasztani, lehetőleg mindből kevesebbet, mint egy fajtából nagyobb mennyiséget. Jó tudni, hogy többfélének minősül például a több forrásból származó azonos típusú alma is. Minél változatosabb a gyümölcsfogyasztás, annál több növényi hatóanyag juttatható a szervezetbe, és ez igaz a zöldségfogyasztásra is.

Mikor együnk gyümölcsöt?

A rendszeres gyümölcsfogyasztás nagyon fontos, ám nem mindegy, hogy mikor fogyasztjuk. A nap bármely időszakában lehet gyümölcsöt enni, viszont fontos tudni, hogy a gyümölcsöt sokkal gyorsabban emésztjük meg, éppen ezért érdemes leginkább a főétkezés előtt félórával vagy a főétkezést követő néhány órában fogyasztani. A főtt étel lassabban emésztődik meg, mint a gyümölcs, ezért amikor a főétkezés után gyümölcsöt eszünk, az nem tud tovább haladni a belekben.

„Hogy elosszuk a fruktózterhelést és stabilan tartsuk a vércukorszintet, érdemes leginkább a főétkezések között – 4-6 óra eltolódással –, a köztes étkezések alkalmával fogyasztani egy kis gyümölcsöt. Tízórai vagy uzsonna gyanánt kiváló választás, és az sem baj, ha valamilyen kisebb mennyiségű fehérjével, rosttal, esetleg zsírforrással együtt fogyasztjuk őket.

Tökéletes megoldás lehet egy alacsony zsírtartalmú natúr joghurt „feltuningolása” szezonális gyümölcsökkel. Ami ebben az esetben is fontos és megjegyzendő, hogy ne essünk túlzásba a mennyiségekkel” – tette hozzá Katus Attila.

A szakember szerint bár már a legkisebb gyermek is tudja, hogy mennyire fontos a zöldségek és gyümölcsök egész évben történő kiegyensúlyozott fogyasztása, az emberek többsége mégis kevesebbet visz be belőlük. Sajnálatos módon a téli, kora tavaszi időszakban pedig ez kiváltképpen így van. A napi, rendszeres zöldség- és gyümölcsevéssel tehát rengeteg fontos tápanyagot és vitamint pótolhatunk a szervezetünkben, jót tesz a bélflórának és az emésztésnek is.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Tavaszi zellersaláta

Tavaszi zellersaláta

Friss és könnyű tavaszias saláta zsenge angol zellerrel, majonézes öntettel.
A rostban gazdag étrend előnyei

A rostban gazdag étrend előnyei

Valamint a legjobb tápanyagforrású ételek.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.