Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

A rostban gazdag étrend előnyei

Valamint a legjobb tápanyagforrású ételek.
2021. február 15.

Lehet vitatkozni a ketogén vagy a vegán diéták helyességéről, a rostban gazdag étrendnek viszont csak és kizárólag előnyei vannak. Ha már többféle táplálkozási módszerrel próbálkoztál, több, mint valószínű, hogy a rostokban nem csalódtál – nem volt semmiféle kivétel, kétség vagy „ha”. Hiába, a rost ennyire jó.

„Kutatások bebizonyították, hogy a zsírban szegény, ám rostban gazdag diéták csökkentik a szívelégtelenségek, a bélgyulladás, sőt még a rák bizonyos fajtáinak kialakulásának kockázatát is.„ – mondja Robert Graham, a FRESH Med társalapítója. „Szóval emberek, épp itt az ideje nekiállni rostot enni!”

Fotó: 123RF

Rostos tények: oldódó VS. nem oldódó

Az élelmi rost a növényi táplálkozás elengedhetetlen része. A gyümölcsök, zöldségek, hüvelyesek és teljes kiőrlésű gabonák végigutaznak a beleken, ahol aktívan segítik az emésztést.  Ezek mind esszenciális tápanyagok, amelyek szénhidrátnak minősülnek és cukorrá alakulnak, ám az élelmi rost érintetlenül halad át a szervezetben.

Kétféle rost típust különböztetünk meg; a vízben oldódót illetve a vízben nem oldódót. Az élelmi rostot növényi sejtekből nyerjük. Ahogy belép az emésztőrendszerbe, vízzel keveredik és egyfajta zselés anyagot képez, amely megköti a zsírsavakat. Ez lelassítja az emésztést és stabilizálja a vércukorszintet. Mindezek mellett csökken a koleszterin szint, így megelőzhetőek a szívproblémák.

A vízben nem oldódó rostok a növények kemény résziből származnak. Ilyen a korpa, maghéjak vagy a gyümölcsök és zöldségek héja. Az oldhatatlan rostok relatív érintetlenül haladnak végig az emésztőrendszeren, egyfajta bélseprűként viselkedve, így kisöpörve a felesleges salakanyagot a vastagbelekből.

Mindkét típus szükséges és egyik sem képes a másik nélkül funkcionálni. „A kulcs, hogy mindkettő nagyban függ a szervezet általános hidratáltságától” – mutat rá Graham. „A rost olyan, mint egy szivacs, megfelelő mennyiségű víz nélkül, képtelen a nagytakarításra.”

Szóval álljon itt még egyszer emlékeztetőül: egészségünk kulcsa nem csak a helyes táplálkozásban, de a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásban is rejlik!

Fotó: 123RF

 

Pár kiemelkedően magas rosttartalmú étel:

-babfélék

-edamame

-borsó

-lencse

-füge

-avokádó

-articsóka

-bulgur

-málna

-teljeskiörlésű tészta

-körte

-quinoa

-körte

-brokkoli

-alma

-tökmag

-barnarizs

-mandula

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!