Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mi minden okozhat D-vitamin hiányt?

2020. augusztus 24.

Léteznek olyan hiánybetegségek, amelyek egyértelmű tüneteket okoznak, így ha ezeket észleljük magunkon, jó eséllyel könnyen és gyorsan felállítható lesz a diagnózis. Más a helyzet azonban a D-vitaminnal. Elég nehéz megítélni, hogy valóban a vitamin hiánya-e a gond, hiszen tünetei nem határolhatóak be könnyen, okai pedig sokrétűek lehetnek: a kevés napsütés ugyanúgy kiválthatja, mint a nem megfelelő étrend. Az egyetlen biztos módszer annak megállapítására, hogy rendben vagyunk-e, az a vérvétel. Jó tudni, hogy nemcsak a kevés, hanem a túl sok D-vitamin is káros lehet, gyomorfájást, szorulást, rosszullétet és hányást idézhet elő. Konzultáljunk orvossal a megfelelő dózisról! 

 

Melyek a D-vitamin hiányának leggyakoribb okai?

 

Kevés napsütés

A képlet egyszerű: ha a bőrünket napsütés éri, D-vitamin kezd termelődni. Ám sokan nem töltenek elegendő időt a napon, az ok lehet életmódbeli vagy például fényérzékenységet okozó gyógyszer szedése. Mindehhez tegyük hozzá, hogy szervezetünk öregedésével a bőrünk kevésbé képes hatékonyan előállítani a vitamint, így az időseknél ez is lehet a probléma forrása. Ráadásul a sötétebb bőrtípusúak kevesebb D-vitamint tudnak előállítani, ugyanis a sötétebb bőrszínt okozó melanin pigment akadályozza ezt.

 

Vesebetegség

A vesebetegséggel élők kb. 10%-ánál egy fehérjefajta elszaporodása akadályozza a szervezetet a D-vitamin feldolgozásában.

 

Gluténérzékenység és más autoimmun betegségek

Egyrészt a speciális étrend is hozzájárulhat ahhoz, hogy nem jut elegendő D-vitaminhoz a szervezet. Másrészt a cisztás fibrózissal élők betegségük miatt nem tudják a zsírsejteket rendesen feldolgozni, és mivel a D-vitamin zsírban oldódna, ezért ők is veszélyeztetettek. 

 

Forrás: The Healthy

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

A magyar lakosság nagy része D-vitamin hiányos. Hogyan pótoljuk?

A magyar lakosság nagy része D-vitamin hiányos. Hogyan pótoljuk?

Miért játszanak az étkezési zsírok fontos szerepet táplálkozásunkban? Melyek a zsírban oldódó vitaminok, és mit érdemes tudni ezeken belül a D-vitaminról? Héder Éva dietetikustól most választ kapunk minderre.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.