Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Olcsó, változatos, egészséges – építsd be a bulgurt az étrendedbe!

2021. május 30.

A bulgur tört (durum)búza, itthon „török rizs” néven is emlegetik. Sokoldalú alapanyag, amelyet kellemes állaga és íze miatt számos egyéb hozzávalóval jól lehet párosítani, például zöldségekkel, hüvelyesekkel, magvakkal és friss zöldfűszerekkel.

 

Honnan ered? 

Mivel gabonaféle, ezért a fűfélék családjába tartozik. Eredetileg a mediterrán térségben őshonos, napjainkra azonban mindenfelé elterjedt a fogyasztása.

 

Egészséges?

Teljes kiőrlésű gabonafélének számít sok-sok tápanyaggal, fogyasztása különösen előnyös szívbetegségek, kettes típusú cukorbetegség, túlsúly és bizonyos rákos megbetegedések esetén. Egyik legfőbb előnye pedig a magas rosttartalma, amely elősegíti a jó emésztést, eltelít, segít fogyni és kontrollálni a vércukorszintünket. A teljes kiőrlésű gabonafélék és rostok hozzájárulhatnak szervezetünkben az LDL  – vagy „rossz koleszterin” – szintjének csökkentéséhez. 

Minden egyes élelmiszernek, amit elfogyasztunk, kell egy bizonyos idő, amíg megemésztődik. Ez függ az élelmiszer szénhidrát-, zsír- és fehérjetartalmától. A rost pedig, amelyből a bulgur olyan sokat tartalmaz, tovább lassítja a folyamatot. Így később fogunk újra megéhezni, azaz egyensúlyban marad szervezetünk tápanyag- és vércukorszintje.

 

Hogyan használhatjuk fel?

Rendkívül sokoldalú, szinte minden étkezésünkbe bele tudjuk dolgozni. Reggelire ehetjük zabkása helyett, ebédre és vacsorára pedig salátát vagy köretet készíthetünk belőle. Helyettesíthető vele más gabona, például a rizs, a köles és a kuszkusz. Semleges íze révén nemcsak sós ételek, hanem például édes bulgurkása vagy bulgurfelfújt is főzhető, süthető belőle. Elkészítése nagyon egyszerű és gyors: öblítsük át, és kétszeres mennyiségű vízben főzzük puhára. 

 

Forrás: the healthy

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Tegyük változatosabbá a köreteket: kölest, hajdinát, árpát a tányérra!

Tegyük változatosabbá a köreteket: kölest, hajdinát, árpát a tányérra!

Ne csak az új ízek miatt variáljunk; a gyomrunk is hálás lesz a cseréért.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.