Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Minden, amit a pisztáciáról tudni érdemes

2020. október 22.

Elrágcsálni is szuper dolog egy kis marék pisztáciát, de ennél jóval sokoldalúbb olajos magról van szó. Egészséges és finom, iktasd be az étrendedbe! 

 

Mi is egészen pontosan a pisztácia?

A pisztácia, amit a boltban héjastól vagy anélkül megveszünk, a pisztáciafa gyümölcsének a magja. A növény a kesudióval rokon, de nem áll messze a mangótól és a mérges szömörcétől sem. A mai Irán, Szíria és Görögország területén őshonos, Iránban mosolygós pisztáciának, Kínában pedig boldog diónak nevezik a részben kinyílt héj kinézete miatt. A kinyílt héj jelzi egyébként, hogy a pisztácia érett és betakarítható.

 

Hogyan főzhetünk vele?

Megvásárolható héjastól vagy héj nélkül is. Magában elfogyasztva is nagyon finom, de jól illik salátákhoz, hal vagy csirke panírjába és süteményekbe is. Megsüthetjük különböző fűszerekkel. Csak keverjük össze egy tálban különböző fűszerekkel, és sütőlemezre kiterítve süssük 180 ˘C-on 25 percet. Héjjal és héj nélkül is megsüthetjük, előbbi esetén egy kicsivel több fűszerrel keverjük össze.

 

Melyiket vegyük, és hogyan tároljuk?

Szinte minden élelmiszerboltban megtalálható valamilyen formájában, sok helyen kimérve is. Ha főzésre vásároljuk, akkor a sótlan fajtát keressük inkább. Ha héjasat veszünk – és tudunk válogatni – arra figyeljünk, hogy a héj világos színű legyen, és csak az egyik végén legyen kinyílva. Amelyik egyáltalán nincs kinyílva az éretlen, és nem is fogjuk tudni kinyitni.

A héj nélkül megvásárolt pisztácia akár három hónapig is eláll a kamrában vagy hűtőben. De le is fagyaszthatjuk, akár egy évre. Ha kiolvasztás után már nem ropogós, a sütőben megpiríthatjuk 90 °C-on 10-15 perc alatt.

A héjas pisztácia a kamrában vagy hűtőben kb. 5 hónapig eláll, de nem igazán fagyasztható. Előfordulhat, hogy avasodik, ezt ellenőrizzük, mielőtt főzésre vagy sütésre használnánk. 

 

Egészséges?

Igen! Jó forrása a fehérjének, antioxidánsoknak, rostoknak, egészséges zsíroknak, cukroknak, szénhidrátoknak, vitaminoknak és ásványi anyagoknak. Alacsony a kalória- és magas a fehérjetartalma.

 

Forrás: The spruce Eats

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

A makadámdió fogyasztásának 7 előnye

A makadámdió fogyasztásának 7 előnye

Ma van a napja az USA-ban, együnk ezt uzsonnára.

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!