Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Ez a 7 biztos jele annak, hogy túl sok sót eszel

2020. március 11.

A táplálkozási tanácsadók intelmei szerint 2300 mg só a maximum, amit elfogyaszthatunk egy nap. Legtöbbünknél viszont 3400 mg só is „lecsúszik”, a túlzott sóbevitelnek pedig sajnos több negatív következménye is lehet. 

 

1. Ödémák a végtagokon

Ha az eljegyzési gyűrű már nem jön fel az ujjunkra, ne az ékszerben keressük a hibát. Főleg, ha egyidejűleg a lábainkat is duzzadtnak érezzük. Az ok valószínűleg az elfogyasztott só mennyiségében keresendő. Ödéma esetén a szervezetünk túl sok vizet tart vissza, a betegség diétával és gyógyszerekkel kezelhető. 

 

2. Különösen erős szomjúságérzet

A túl sok só bevitele után szervezetünknek rengeteg folyadékra van szüksége, hogy izmaink és szerveink megfelelően tudjanak működni. Ha nem iszunk elég vizet, akkor szervezetünk a sejtjeinkből kezdi el kivonni a folyadékot. A végeredmény akár kiszáradás is lehet. 

 

3. A vizelési szokások megváltozása 

A sok sónak el kell hagynia a szervezetünket, emiatt pedig veséink túlórázásra kényszerülnek. Ha az átlagosnál gyakrabban látogatjuk meg a mellékhelyiséget, illetve vizeletünk mélyebb színű lesz, ismét csak a túlzott sófogyasztásra gyanakodhatunk. 

 

4. Fájós csontok 

Amennyiben veséink már nem képesek teljesen megszabadítani szervezetünket a sótól, kalciumot fogunk veszíteni. A kalciumhiány gyenge csontokhoz, fogproblémákhoz és csontritkuláshoz vezethet. 

 

5. Görcsölő izmok 

A nátrium és a kálium egyensúlya felel izmaink rendeltetésszerű működéséért. A túl sok só viszont felborítja a rendszert: megnő a kálium aránya a szervezetünkben, ez pedig izomgörcsökkel jár. 

 

6. Folyamatos fejfájások 

Az egyik legbiztosabb jele annak, hogy nem iszunk elég folyadékot, a fejfájás. Mivel a só csökkenti szervezetünk hidratáltságát, erős tünetekkel számolhatunk. 

 

7. Agyi problémák 

Az agyba vezető artériákat károsíthatja a só, ezáltal romolhat a koncentráció. A dehidratáció rossz emlékezőképességet, fáradtságérzetet és lassú reakcióidőt is okozhat.

 

Forrás: Bright Side

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!