Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Tudtad? Érdekességek a koffeinről

2019. június 14.

Sokan kávézunk nap mint nap, de tudjuk pontosan, hogy miként fejti ki a kávé élénkítő hatását? Mértékkel fogyasztva a koffein nem csak az idegrendszerünket serkenti, hanem javítja a memóriánkat, koncentrációs képességünket is. Sőt, csökkentheti az Alzheimer kór és bizonyos rákos megbetegedések előfordulásának valószínűségét. Ha viszont túlzásba visszük a fogyasztását, felgyorsíthatja a szívverésünket, álmatlanságot, nyugtalanságot és szorongást válthat ki. Még rosszabb hír, hogy amennyiben hirtelen abbahagyjuk az addigi rendszeres fogyasztást, elvonási tünetek – mint fejfájás és ingerlékenység – jelentkezhetnek. A fent felsoroltakon túl következzen néhány kevésbé ismert tény a kedvenc feketénkről.

 

A koffeinmentes nem is annyira mentes

Jobban szeretnénk aludni? Akkor délután már csak koffeinmentes kávét iszunk. Bármennyire is működőképes elgondolásnak tűnik, valójában egyáltalán nem biztos, hogy jól fogunk pihenni. Egy felmérés szerint ugyanis a vizsgált koffeinmentes kávékból csupán egy nem tartalmazott koffeint. A többiben 8,6-13,9 mg koffein volt, összehasonlításképpen egy csésze presszókávéban 95-200 mg, egy dobozos kólában pedig 30-35 mg koffein található.

 

Percek alatt hatni kezd

A koffein a kávé elfogyasztása után 30-60 perccel éri el legmagasabb koncentrációját a vérünkben, de a hatása akár már 10 perc múltán is érződhet. A szervezetünkből általában 3-5 óra alatt ürül ki az elfogyasztott mennyiség fele, de még 8-14 órával egy csésze kávé elfogyasztása után is van bennünk koffein. Az alvásszakértők szerint lefekvés előtt 8 órával nem ajánlott koffeintartalmú italt inni.

 

Nem mindenkire hat ugyanúgy

A szervezetünk máshogy képes feldolgozni a koffeint. Függ a nemünktől, a korunktól, de még attól is, hogy éppen használunk-e fogamzásgátlót. A nők általában gyorsabban dolgozzák fel a férfiaknál, a dohányosok pedig kétszer olyan gyorsan, mint a nemdohányzók. A fogamzásgátlót szedő nők ezzel szemben háromszor olyan hosszú idő alatt képesek csak feldolgozni, mint azok a hölgyek, akik nem szedik a tablettát.

 

Az energiaitalokban gyakran kevesebb a koffein, mint a kávéban

Az energiaitalok dobozonként általában fele annyi koffeint tartalmaznak, mint egy csésze kávé. Van viszont bennük egy halom cukor, illetve sok, az egészségre nem éppen jó hatást gyakorló hozzávaló, ezek miatt a kávéval mégis jobban járunk.

 

Az erősebb kávé nem mindig magasabb koffeintartalmú

Az erős, gazdag ízvilág egy kávénál a pörkölés eredménye és nem a magas koffeintartalomé. A kávék, amelyeket erősnek érzünk, sötétebbre vannak pörkölve, és pont a világosabb pörkölésű kávék a magasabb koffeintartalmúak.

 

Több mint 60 növényfélében található koffein

Nem csak a kávébabban, hanem a tealevelekben, a kóla ízét adó kokacserjék bogyóiban és a kakaóbabban is mind van koffein.

 

A legtöbb koffeint elfogyasztó nemzet pedig…

A finn, napi átlag 400 mg-mal csak a felnőtteket számba véve.

 

Forrás: huffpost.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.