Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Segítség, mentesen étkezik a gyerek! 2. rész

Mit csomagoljunk a suliba, ha tilos a glutén, a laktóz vagy a tojás?
2020. szeptember 3.

Az idei tanévkezdés a szokásosnál is több fejtörést okoz a szülőknek. Extra szabályok kerülnek bevezetésre, a szigor pedig, lássuk be, indokolt a vírushelyzet miatt. Nehezített terep ide vagy oda, az uzsonnás dobozról sem feledkezhetünk el. Főleg, ha valamilyen ételérzékenységgel, táplálék-intoleranciával él együtt a gyerkőc. Cikkünk első részében a gluténérzékenységgel foglalkoztunk, most pedig a laktózérzékenyeknek és a tojásmentesen táplálkozóknak adunk uzsonnatippeket. 

 

Laktózérzékenység 

Laktóz nélkül uzsonnát csomagolni szerencsére ma már egyáltalán nem lehetetlen küldetés. Először is könnyen beszerezhetők a nagyobb boltokból a laktózmentes termékek, így mehet a kulacsba laktózmentes tejből készült turmix, a szendvicsbe pedig laktózmentes túróból és tejfölből kevert körözött és laktózmentes sajt, sajtkrém. Azoknak pedig, akik egyáltalán nem fogyasztanak vagy fogyaszthatnak tejterméket (tejfehérje-allergia vagy például vegán életmód miatt), léteznek növényi alternatívák. Növényi tejek (mandula-, kesu-, rizs- vagy kókusztej) ugyanúgy, mint például növényi alapú margarinok. Fontos tudni, hogy amíg a laktózmentes termékek íze megegyezik a hagyományos termékek ízével, addig például a magtejek íze értelemszerűen más, mint a megszokott.

Amire különösen kell figyelni, az a rejtett laktóz, tejtermék. Érdemes gondosan végigböngészni a boltban az összetevők listáját, egy felvágott vagy virsli is simán tartalmazhat tejterméket vagy tejszármazékot. 

Persze nem csak bolti élelmiszerekben gondolkozhatunk! Mi magunk is keverhetünk zöldségekből vagy hüvelyesekből pástétomot, sőt házi sonkát sem ördöngösség készíteni. 

 

Tojásmentes táplálkozás 

Hagyjuk ki a tojáskrémet – zárhatnánk rövidre a témát, ennél azonban több szót érdemel az allergia vagy vegán táplálkozás miatti tojásmentes étrend. Mégpedig szintén azért, mert ha alaposan elolvassuk a bolti élelmiszerek hozzávalóit, könnyen meglepődhetünk, hogy mi mindenbe kerül tojás, tojásszármazék, illetve mennyi terméken jelölik meg a tojást allergénként. És ne felejtsük el azt sem, hogy például száraztésztából is létezik tojásos és durum, ha tésztasalátát csomagolunk, mindenképpen ez utóbbiból készítsük. 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Segítség, mentesen étkezik a gyerek!

Segítség, mentesen étkezik a gyerek!

Mit csomagoljunk a suliba, ha tilos a glutén, a laktóz vagy a tojás?

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!