Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Így állítsd meg a stresszevést

12 tuti tipp - Táplálkozási szakértők és pszichológusok tanácsai.
2016. november 25.

 

Sokunk számára ismerős a helyzet, amikor a fiókunkban kotorászunk egy kis sós ropogtatnivaló, szétszóródott cukorka, vagy egy fél szelet csoki után. Amikor bekapod a talált nasit, kellemes érzés kerít hatalmába, viszont amikor ez elillan, ismét jön a stressz és mindez kezdődik elölről. Ezt a ciklikusságot megállítani nehéz. Ugyanis a sok cukros étel, amit feszültebb pillanatainkban majszolunk, ténylegesen csökkentik a stresszhormon szintjét a véráramban, amely csökkenti magát a stresszt is (átmenetileg).

Mi a megoldás? Néha elég emlékeztetni magad, hogy csak a szemed (vagy az agyad) kívánja az ételt, valójában nem is vagy éhes. Ha ez a  trükk nem válna be, akkor itt van még 12 tanács táplálkozási szakértőktől és ételpszichológusoktól.

1. Kortyolj valami fahéjasat:

Susan Albers, a Cleveland Clinic pszichológusa és az Eating Mindfully szerzője szerint fahéjjal minden jobb, emellett klinikailag bizonyítottan segíti kordában tartani az inzulinszintet. Fontold meg, hogy a reggeli kávédba/teádba teszel fahéj rudat.

2. Tégy egy 15 perces sétát:

Jessica Fishman Levinson, dietetikus és táplálkozási tanácsadó, ha rátör a nassolhatnék, inkább kimegy a szabadba és jár egy nagyot. A mozgás következtében endorfinok szabadulnak fel szervezetünkben, ezért a relaxáció és a friss levegő is egy természetes stressz-csökkentő. Egy osztrák tanulmány pedig egyértelműen kimutatta, hogy egy 15 perces séta csökkentheti a nassolnivalók utáni vágyat.

3. Hámozz meg egy klementint:

Ez az egyszerű tevékenység egy tudatos relaxációs technika. Susan Alberts ezt az elfoglaltságot javasolja, hiszen a citrusfélék hámozása egy mini meditációs folyamat, hiszen mindent félre kell tenned, hogy két kézzel tudj hámozni. A citrusfélékről pedig köztudott, hogy illatuk nyugodt légkört teremt. Cikkenként edd a gyümölcsöt, ízlelj minden falatot és közben szagold a kellemes illatú levegőt.

4. Készíts avokádós pirítóst:

Levison állítja, hogy az avokádó egészséges zsírjai, fehérjéi és rostjai annyira jóllakatnak, hogy nem fordulsz majd a nasis fiókodhoz. Plusz a teljes kiőrlésű kenyérben levő komplex szénhidrátok serkentik a jó érzésért felelős agyi neurotranszmittereket.

5. Gondolkodj hosszú távon:

Kutatások igazolják, hogy a nassolás által szerzett öröm kb. 3 percig tart. Így mindig tervezz távolabbra, és tedd fel magadnak a kérdést: Mi az, ami 3 percnél több ideig jóllakat?

6. Csak egy kis ízelítő:

Wendy Bazilian, az Eat Clean, Stay Lean társszerzője szerint esélyes, hogy csak egy kis harapást szeretnél. A Cornell Egyetem tanulmányai igazolják, egy kocka csoki vagy 3 szem chips már kielégíti az emberek nasi utáni vágyát – pont annyira, mintha ennek tízszeresét ennék.

7. Vegyünk egy mustáros fürdőt:

A szárított mustármagot már ősidők óta használják melegítő hatása miatt. Ha néhány evőkanállal adsz a levendulás fürdődhöz – instant zen élményt kapsz cserébe. Egy hidegebb őszi estén sokkal jobb, mint egy zacskó ropi.

8. Vond el a figyelmed:

Jennifer Nasser a Drexler Egyetem táplálkozástudományi docensének javaslata: foglald le a kezeidet és az elmédet valami kreatív feladattal, hogy ne az evésen pörögj. Kötés, színezés, rajzolás (és nyilván a már említett hámozás) mind-mind jó elfoglaltságok; csak úgy, mint az SMS-ezés, az e-mailek csekkolása vagy egy kis játék a telefonodon.

9. Legyen snack-stratégiád:

Tarts alacsony kalóriatartalmú harapnivalókat (pl.: bébi répát, almaszeleteket, zellert) magadnál, és azokhoz nyúlj stresszes pillanatokban – ajánlja Nasser. Egy kis mogyoróvajjal pedig a szükséges fehérjét is bejuttatod a szervezetedbe. Ha édesszájú vagy, keverj össze valami édeset valami fehérjében gazdag kajával (pl.: túró mézzel és egy csipet fahéjjal).

10. Kényeztesd magad, de legyen terved:

Gondolj arra, ami a legkedvesebb az ízlelőbimbóid számára – legyen ez fagyi, csoki, sós snack – és tervezd el, hogy hetente egyszer, vagy kétszer ezt eszed. Emeld a lécet magasra, ne a bárhol kapható nasikat tűzd ki célul magadnak, hanem valami különlegesebbet.

11. Kamillatea:

Néhány perc relaxáció és én-pillanat egy kamillatea társaságában a legjobb – állítja Levison. Nem újdonság, hogy a kamilla illata enyhíti a stresszes érzéseinket, de tanulmányok kimutatták, hogy a felnőttek körében képes csökkenteni a szorongást.

12. Ne hagyj ki étkezéseket:

A jó táplálkozás elengedhetetlen a stressz kezeléséhez. Csak gondolj bele, hogy akik nem fogyasztanak elegendő magnéziumot (mint legtöbbünk), fokozottabb édesség utáni vágyat tapasztalhatnak. Nehéz bevinni a szükséges tápanyagokat, ha kihagysz bizonyos étkezéseket. Továbbá – emeli ki Bazilian – nagyobb valószínűséggel nyúlsz bele abba a bizonyos fiókba.

Ha nagyon hektikusak a hétköznapjaid, akkor is van megoldás: a chipseket, csokikat, cukorkákat cseréld le egészséges nasikra: mandula, mazsola, natúr joghurt, friss gyümölcs.

 

forrás: prevention.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

7 étel a stressz ellen - hajrá, nyugodt ünnepek!

7 étel a stressz ellen - hajrá, nyugodt ünnepek!

Nincs vége a listának? Mégiscsak jönnek a távoli rokonok is? Megbetegszik a bébiszitter a céges karácsonyi partira? Nicsak, kőkemény lett a mézeskalács? Néha nem segít, ha 10-ig számolunk. Mi mást tehetnénk: együnk, igyunk, érezzük az illatokat, meg is mondjuk, hogy mit adhatunk a szervezetünknek stressz ellen!
Lehetetlen időbeosztás, hőség és stressz - Miért jó mégis séfnek lenni?

Lehetetlen időbeosztás, hőség és stressz - Miért jó mégis séfnek lenni?

Minden nálunk megforduló séffel beszélgetünk is a felvételek során. Ezentúl számos éttermi konyhán álltunk már a falhoz lapulva, a munkát nem zavarva és lenyűgözve figyelve az összehangolt munkát, vagy éppen a pánikot, ha épp megúszik a műszak. Séfek egymás között.
Stresszmentes tejforralás

Stresszmentes tejforralás

Igazán csak egy másodpercre fordítottál hátat tejforralás közben, és már ki is futott? Íme egy tuti tipp, hogy többet ne fogjon ki rajtad.

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!