Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Ünnepi kaja-para: így kíméljük a gyomrunkat, ha túlzásba vittük a karácsonyi falatozást

2019. december 28.

A legtöbben megfogadjuk karácsony előtt, hogy ezúttal másképp lesz, és a nagy eszem-iszom során is odafigyelünk a mennyiségekre. Aztán rokonlátogatás rokonlátogatást követ, mindenhol ebédelünk, uzsonnázunk vagy csak „épp megkóstolunk” pár sütit, és kész a baj. Rendben, nem hatalmas baj, de tény, hogy már pár nap túlevés is okozhat kellemetlen tüneteket, például gyomorirritációt, kisebb rosszulléteket, puffadást, és akkor még a hipp-hopp felszaladó plusz kilókról nem beszéltünk. A szilveszteri buli valószínűleg szintén meg fogja terhelni a szervezetünket, ezért érdemes kicsit helyrehozni a károkat, és felkészülni a következő „rohamra”. 6 egyszerű tippet mutatunk.

Igyunk több folyadékot!

A nehéz, zsíros ételek, a sok hús és a jóval nagyobb mennyiségű táplálék megterheli a szervezetet. Ezt csak tetézi az elfogyasztott alkohol, az eredmény vízvisszatartás, puffadás, folyamatos szomjúságérzet lehet. Növeljük a szokásos napi folyadékbevitelünket, a legjobb választás a tiszta víz.

Laktató, de könnyű

Télen szeretjük a laktató, melengető ételeket. Nem kell elfelejteni ezeket, de váltsunk kevésbé nehéz fogásokra. Fogyasszunk például téli zöldségekből készült krémlevest: nem terheli meg a gyomrot, viszont izgalmas feltétekkel tálalva akár egy teljes étkezést is kitehet.

Felejtsük el a csipegetést!

Bizony meglepődnénk, ha egyszer listába szedve viszontlátnánk, hogy egy-egy lazítós, ünnepi napon a szokásos ételek mellett mit összecsipegettünk… Egy szelet süti délelőtt, egy kis desszert délután, egy pohárkával az ajándékba kapott likőrből… Akár 1000 plusz kalóriát is megehetünk észrevétlenül, ez pedig hatalmas sokk a gyomornak.

Vacsorára keveset

Alapszabály a hétköznapokon is, az ünnepi időszakra nézve viszont hatványozottan igaz. Ha eleve többet ettünk napközben, teljesen felesleges éjszakára jól belakni. Igen, elég lenne a kevert saláta egy könnyű citromos dresszinggel, de aki többhöz szokott, felturbózhatja némi grillezett hallal vagy csirkével.

Zöldség, zöldség, zöldség

Már említettük a laktató zöldségkrémleveseket és a salátát, de nem lehet eleget hangsúlyozni a zöldségek szerepét a táplálkozásban. Sokan úgy vélik, hogy télen kevesebb a lehetőség, de ez valójában nincs így. Persze hanyagoljuk a paradicsomot, a padlizsánt és a hónapos retket, viszont bátran tehetünk a kosarunkba édesburgonyát, céklát, (még éppen) sütőtököt vagy káposztaféléket.

Egy tál gyümölcs

Egy szépséges, többfajta gyümölcsből álló gyümölcssaláta ugyanolyan hívogató, mint az asztal közepére tett, süteményektől roskadozó kínálótál. Az alma és a téli körte legyen alap, hozzájuk pedig válogassunk kedvünkre citrusféléket, banánt vagy ananászt. Ez utóbbiból felejtsük el a cukros konzervet, ha tehetjük, vásároljuk frissen.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Egy trükk az esti túlevés ellen

Egy trükk az esti túlevés ellen

Senki sem szeret tele hassal, esetleg hasfájósan ágyba bújni.
5 étel, amelyekről tévesen gondoljuk, hogy alacsony szénhidrát tartalmú

5 étel, amelyekről tévesen gondoljuk, hogy alacsony szénhidrát tartalmú

Lehet valami egészséges úgy is, hogy nem alacsony a szénhidrát tartalma - és fordítva.

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!