Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
fotó: 123 RF

Számoljuk a makrókat! Vagy ne?

Egy érdekes étrend során a makrotápanyagok bevitelét kell kiszámolnunk. Hatásos ez egyáltalán?
2018. augusztus 17.

Létezik egy program, az IIFYM (If It Fits Your Macros – ha illik a makródhoz). Ez egy teljesen ingyenes kalkulátor, amely a makrotápanyagokat számolja ki nekünk, és személyre szabott étrendet állít össze nekünk. Rengeteg fitness blogger dolgozik ezzel, de vajon tényleg jó módszer-e a számolgatás.

Az ételeink fő összetevői a makrotápanyagok: a szénhidrát, a fehérje és a zsír. Ezeknek a szigorú beviteli arányát számolja ki a program a magasságunk, a testsúlyunk, valamint az elérni kívánt célunk alapján. Emellett fontos az is, hogy milyen a napi aktivitási szintünk – tehát mennyi kalóriát égetünk el.

A készítői szerint ez a legkönnyebben követhető, így legjobban fenntartható étrend. Nem szabja meg, hogy miket együnk, csak azt, hogy milyen tápanyagból mennyit kell bevinnünk – így akár benyomhatunk egy sütit is este, ha maradt még aznapra szénhidrát. A lényeg, hogy mindig kövessük, hol tartunk, jegyezzük fel az adott ételben található makrotápanyagok mennyiségét, és számoljunk.

Ha előre jól megterveztük a napot, akkor szinte bármit ehetünk: lehet édes reggeli, sőt uzsonnára valami cukros, csokis mámor. Az IIFYM segít, hogy nyomon kövesd az étrendedet, sőt, a nem otthoni étkezések is egyszerűbbek, ugyanis csak az ételben található makrókat kell figyelembe vennünk – és ez is előre tervezhető. Nagy előnye még, hogy megértjük, pontosan miből tevődnek össze az ételeink, mit is viszünk be pontosan a szervezetünkbe, és mennyi egy adag.

Viszont hátránya is akad: valószínűleg többet eszünk, mint amennyit azelőtt. Ez jó dolog lehet annak, aki tömegel, vagy hízó kúrán van, esetleg az étvágyán igyekszik javítani. De ebben a programban néha olyankor is kell enni, amikor nem vagyunk kifejezetten éhesek, hiszen meg kell lennie a napi makróknak. Nem a szervezetünkre hallgatunk, hanem a programra. Nem az alapján eszünk, hogy éhesek vagyunk-e, vagy tele lettünk, hanem a számok miatt.

Annak ellenére, hogy rugalmas étrendként hirdeti magát, nem az. Itt is vannak bizonyos pontok, amelyekhez igazodni kell, és teljesíteni a napi adagot.  Mivel bármit ehetünk, így több cukrot viszünk be, mint általában – nem azért, mert kívánjuk, hanem mert ott a kapu, hogy lehet. Hovatovább mindez lehet, hogy végül nem hogy nem fogyat, de még súlygyarapodást is eredményez.

Nem feltétlenül ördögtől való dolog ez, hiszen valóban megtanít arra, hogy mik a kellő tápanyagok egy egészséges étrendhez, viszont nem biztos, hogy mindenkinek való ez a módszer – ahogy ez érvényes az összes fogyókúrára. Térképezzük fel a szervezetünk igényeit, de nincs azzal gond, ha intuitívan étkezünk, és minden tápanyagból fogyasztunk.

via: Popsugar

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Együnk úgy, mint a déli partiak

Együnk úgy, mint a déli partiak

Ilyen a south beach étrend.
Új diéta a láthatáron: keto cycling

Új diéta a láthatáron: keto cycling

A keto étrend egy könnyített, sokkal jobban tartható változata jelent meg nemrég.
3 alaptipp diétázóknak

3 alaptipp diétázóknak

Sok fogyókúra csak rövidtávú eredményeket ígér. Ha hosszútávon is karcsú derekat, egészségesebb életet szeretnénk, kövessünk néhány alapelvet.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.