Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Most érdemes elkezdeni a mediterrán diétát!

Jön a friss zöldségek és gyümölcsök szezonja!
2021. május 18.

Bár diétának szoktuk nevezni, sokkal inkább „helyes” a mediterrán étrend kifejezés, hiszen szó sincs éhezésről. Ha így étkezünk, kiegyensúlyozott, finom fogások kerülhetnek az asztalunkra, az pedig már csak hab a tortán, hogy még fogyhatunk is a segítségével. 

Az étrend a Földközi-tenger vidékén, Olasz-, Spanyol- és Görögországban elterjedt, alapjai azonosak, de persze vidékenként léteznek eltérések akár az alapanyagok használatában, akár a fűszerezésben. Csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek és egyes ráktípusok kialakulásának kockázatát, ellát vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal, feltölt energiával, de egyáltalán nem nehezít el. 

Mit ehetünk? Nagyon sok mindent! Az étrend alapjai a friss, szezonális zöldségek és gyümölcsök, ezért is érdemes a nyári hónapokra időzíteni a kipróbálását: jöhetnek a lédús paradicsomok, az uborkák, a paprikák, a szuper saláták és egyéb zöldségfélék (padlizsán, cukkini, nyári tök), valamint a bogyós gyümölcsök, dinnyék, barackok. Ez utóbbiakkal természetes formában visszük be szervezetünkbe az energiát adó cukrot. 

Nem kell kiiktatnunk a jó minőségű gabonaféléket sem, mértékkel fogyasztható a durum, teljes kiőrlésű péksütemény, a teljes kiőrlésű tészta, a barna rizs és más kedvenc lassú felszívódású szénhidrát. Ugyancsak kerülhet a tányérra tojás és zsírszegény tejtermékek sora: joghurt, tej, sajt. A sajtokat érdemes variálni, a töltött zöldségekre és a salátáinkba tegyünk mozzarellát, a tésztákra parmezánt/grana padanót, fetát párosítsuk zöldségekkel, salátákkal. 

Húsok terén részesítsük előnyben a kevésbé zsíros, könnyen emészthető szárnyashúsokat, valamint az omega-3 zsírsavakban gazdag halakat, ez utóbbiakból fogyasszunk minél többfélét, és ha kedveljük, a tenger gyümölcseit is iktassuk be néha. 

Mindehhez társítsunk hüvelyeseket (babot, borsót, csicseriborsót), zöld és fekete olajbogyót, minőségi olívaolajat és sok-sok friss zöldfűszert! Olívaolajból mindig használjunk az adott célra megfelelőt: főzéshez-sütéshez jól hevíthetőt, salátához, mártogatóshoz extra szűz fajtát. 

Hogy miért szeretjük annyira a mediterrán étrendet? Mert nemcsak finom, hanem szuperül variálható, ízlésünkre szabható. Egyetlen élelmiszercsoport sem tiltott, így húsimádók és zöldségpártiak is bátran kísérletezhetnek vele. 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

8 lépés a mediterrán diéta alapjaihoz

8 lépés a mediterrán diéta alapjaihoz

Egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez az étrend, nézzük, mik az alapkövei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.