Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Mitől szuper egy szuperétel?

2021. április 19.

Akit egy kicsit is foglalkoztat a tudatos táplálkozás, már egész biztosan hallott a superfood (vagy magyarul szuperétel) kifejezésről. De mit is jelent ez pontosan, mikor mondhatjuk egy élelmiszerre, hogy a szuperételek kategóriájába tartozik?

Mik azok a szuperételek?

Olyan élelmiszerek, amelyek különösen táplálóak, tehát adott mennyiségű kalória elfogyasztásával a lehető legtöbb hasznos tápanyaghoz jut belőlük a szervezetünk. Azaz vitaminok, ásványi anyagok és antioxidánsok ruházzák fel „szuperképességekkel” ezeket az ételeket. Nem minden bajra gyógyírt jelentő csodaszerek, de mindenképpen az egészséges és kiegyensúlyozott étrend részei.

Közkedvelt szuperételek: gyümölcsök, zöldségek, fehérjeforrások

A szuperételek listája hosszú és kiterjedt, hétköznapi és különleges élelmiszereket egyaránt felfedezhetünk rajta. Ilyenek a bogyós gyümölcsök, a természetesen édes, színes gyümölcsök gazdagok rostokban és antioxidánsokban, erősítik az immunrendszerünket, illetve segíthetnek bizonyos rákos megbetegedések kialakulásának a megelőzésében.

Ide soroljuk a leveles zöldségeket (káposztaféléket, spenótot és mángoldot), a brokkolit és a kelbimbót. Gazdagok A-, C- és K-vitaminban, rostokban, kalciumban, vasban és magnéziumban.

Jöhetnek a halak! A zsíros halak – a lazac, makréla, szardínia – nemcsak hasznos fehérjeforrások, hanem omega-3 zsírsavtartalmuk miatt a szívünk egészséges működését is elősegítik. Hasonlóan kedvező az olajos magvak, diófélék fogyasztása, hiszen jó forrásai a növényi fehérjének és egyszeresen telítetlen zsíroknak, de magas kalóriatartalmuk miatt érdemes mértéket tartani fogyasztásukban.

A fehérjéknél járva emeljük ki a joghurtot, amely gazdag fehérjében és kalciumban, a benne található jó baktériumok pedig a gyomrunk és emésztőrendszerünk számára is hasznosak. A bab és egyéb hüvelyesek szintén nagyszerű forrásai a fehérjének és az ásványi anyagoknak, fogyasztásukkal gyorsabban elérhető a telítettségérzet, illetve jól pótolható velük a hús.

A teljes kiőrlésű gabona szintén szuperétel, nemcsak vitaminjai miatt értékes, hanem azért is, mert segít rendezni a koleszterinszintünket.

Még a csoki is szuperétel, persze nem mindegy, hogy milyen

Végül, a teljesség igénye nélkül emeljük még ki a paradicsomot, ezt magas C-vitamin- és antioxidáns-tartalma teszi igazán egészségessé. Sőt! Olyan élvezeti cikkek, mint a vörösbor (mértékkel fogyasztva), 1-1 kocka magas kakaótartalmú étcsoki és a zöld tea is szuperételnek számítanak.

Felsorolásunkból nagyon jól látszik, hogy mennyire sok különböző élelmiszerre illik a szuperétel jelző, így senkinek sem okozhat problémát beépíteni egy részüket a mindennapi étrendbe.

Forrás: the spruce Eats

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Új pesztó-választék érkezik a szuperételek kedvelőinek

Új pesztó-választék érkezik a szuperételek kedvelőinek

Varázsolj különleges, olasz ízvilágú finomságokat az asztalra!

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.