Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: kozertplusz.hu

Heti egy húsmentes nap beiktatásával többet teszünk a bolygónkért, mintha elektromos autóval közlekednénk

Az egészséges táplálkozás mára összefonódott az ökológiai fenntarthatósággal és annak értékrendszerével.
2021. április 19.

A meteorológiai tavasz középső hónapját táplálkozás szempontjából két rendkívül fontos világnap foglalja keretbe: április 7-én az Egészségügyi Világnapot, míg április 22-én a Föld napját ünnepeljük. Bár elsőre a két esemény távolinak tűnhet egymástól, valójában egyáltalán nem az.

A táplálkozási ajánlások az utóbbi egy évtizedben világszerte, így hazánkban is átalakultak, és sokkal inkább az élelmiszer-alapú javaslatok kerültek előtérbe. Az egészséges táplálkozás a változatosság, a szezonalitás és a mértéktartás mellett pedig kiegészült olyan klímavédelmi irányelvekkel is, mint a helyi termékek népszerűsítése, valamint a húsfogyasztás visszaszorítása.

Kevesebb hús, több szezonalitás 

Dr. Kovács Viktória Anna, a kozertplusz.hu táplálkozás-tudományi szakértője arról beszélt, hogy európai uniós átlagban az emberek kb. fele fogyaszt naponta legalább egyszer zöldséget, 70%-a gyümölcsöt. Ehhez képest az előbbit csak a magyarok egyharmada, utóbbit pedig kb. 40 százaléka építi be napi rendszerességgel étrendjébe.

„Ez sajnos egy meglehetősen alacsony arány, melyen javítanunk kellene. Az ideális az lenne, ha az emberek minden étkezésnél fogyasztanának valamilyen zöldséget vagy gyümölcsöt. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a szezonalitás fontosságát, az adott évszaknak megfelelő időben termő élelmiszerek tápértéke ugyanis jóval magasabb, mint amit a világ másik pontjairól szállítanak hazánkba” – magyarázta. 

Fotó: kozertplusz.hu

Mint fogalmazott, minden hónapnak megvan a maga jellemző hazai zöldsége és gyümölcse. Áprilisban például többek között a medvehagymának és az újhagymának van szezonja, melyek tökéletes recept alapanyagok, ráadásul fűszerként alkalmazva a sófogyasztás csökkentésében is szerepet játszhatnak.

Felhívta a figyelmet a húsfogyasztás csökkentésének fontosságára is, melynek kedvező egészségügyi hatásai mellett klímavédelmi szempontból is óriási ereje van. Ezt egy példával szemléltette: mindössze heti egy húsmentes nappal többet teszünk a Földért, mintha elektromos autóra cserélnénk gépjárművünket. Ráadásul a hús egy-egy napon könnyedén kiváltható olyan magas fehérjetartalmú élelmiszerekkel, mint a bab, a borsó, a lencse vagy más hüvelyesek. 

Mindenből van egészségesebb alternatíva 

A szakértő elmondta, a jelenlegi élelmiszerkörnyezetben nagyon tudatosnak kell lenni az egészséges étkezéshez, hiszen az áruházakban nehéz összeválogatni mindenből a legmegfelelőbbet. 

„Kevés kivételtől eltekintve nincs olyan élelmiszer, ami egészségtelen. Ugyanakkor minden termékcsoportban van valami olyan összetevő, amitől jobb, mint a másik. Ezért lenne nagyon fontos a változatosság, pedig sajnos az átlag magyar ember kb. 20 féle ételnél többet nem fogyaszt a hétköznapokban” – fogalmazott. 

Hozzátette azt is, egyik napról a másikra nem szabad drasztikus változtatásba kezdeni, érdemes inkább kísérletezni. Mint mondta, ha valaki eddig például sok szörpöt fogyasztott, át lehet szokni olyan cukormentes, helyi alternatívákra, melyek legalább akkora ízélményt adnak. 

Innováció a piacozásban

Magyarország legújabb digitális termelői piacának hivatalos tesztüzemmódja márciusban indult. A kozertplusz.hu közvetlenül köti össze a mezőgazdasági termelőket, kézműveseket illetve a kis- és közepes vállalkozásokat a fogyasztókkal, mindezt úgy, hogy garantálja a biztonságos termékek piacra kerülését. A kormány által is támogatott, száz százalékban magyar fejlesztésű platformról a különböző termelőktől rendelt áruk is egy csomagban kerülnek kiszállításra legkésőbb három napon belül.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Húsmentes rakott zöldbab

Húsmentes rakott zöldbab

Indítsuk egy könnyű, de laktató ebédötlettel a hetet!

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.