Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Nem is olyan rossz tápanyag a zsír

A „ha zsírosat eszel, zsíros leszel” mondás megingani látszik
2017. szeptember 14.

Egyre több kutatás igazolja, hogy a fenti mondás hamis. Sokan bebizonyították már, hogy az alacsony zsírtartalmú étkezés egyáltalán nem egészségesebb, sőt, ártalmas. Egy új kutatás pedig egy másik fő tápanyagcsoportot nevez meg a legkárosabbnak: az egyszerű szénhidrátokat.

A The Lancet szaklapban publikált friss tanulmány egy 135 ezer embert vizsgáló kutatást ír le. A kísérlet során 18 különböző országban vizsgáltak olyan alanyokat, akik alacsony zsírtartalmú, vagy alacsony szénhidrát-tartalmú diétát követtek. Kimutatták, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend nagyobb valószínűséggel vált ki szívmegbetegedést és szívrohamot. Ezzel szemben az alacsony szénhidrát-tartalmú étrendet követőknél nem áll fenn a fent említett két betegség magas kockázata.

Egy másik kutatásban 50 ezer nőt vizsgáltak 8 éven keresztül, körülbelül az alanyok felének alacsony zsírtartalmú diétát írtak elő. Kimutatták, hogy a különleges étrendet követő nőknél sem csökkent a mellrák, a vastagbél rák, vagy a szívmegbetegedések. Emellett nem is csökkent jelentősen a súlyuk.

A szervezetnek szüksége van zsírra is, hogy megfelelően működjön, így ezen tápanyag mellőzése nem lesz hosszú távon kifizetődő. Továbbá amellett, hogy nélkülözhetetlen a véralvadáshoz és az izomműködéshez, érdemes szem előtt tartani, hogy számos vitamin és ásványi anyag zsírban oldódik. Szükségesek még a sejtmembránok (az egyes sejteket védő burkok) és az idegek körüli védőpajzs építéséhez.

A probléma azzal van, hogy az alacsony zsírtartalmú, feldolgozott élelmiszereket egészségesként reklámozzák. Viszont azzal, hogy kivonják a zsírt, az étel ízének nagy része is távozik, melyet egyéb anyagokkal (pl.: cukorral) pótolnak.

Érdemes megjegyezni, hogy nem minden zsír egyforma – vannak egészségesebbek is. Journal of the American Medical Association lapban publikált tanulmány is erre igyekszik rávilágítani. A kísérletben több ezer ember napi kalóriabevitelének 5%-át telített zsírsavról (húsokban, tejtermékekben található) egyszeresen vagy többszörösen telített zsírsavra (olívaolajban, magvakban, halban található) cserélik. Azt találták, hogy ez az apró változtatás számos előnyt von magával: csökken a szív- és idegrendszeri megbetegedések és a halál kockázata.

A Harvard táplálkozási professzora, Dr. Frank B. Hu, is rávilágít arra, hogy nem minden zsír rossz, többet kell fogyasztanunk az egészségesebb fajtából (pl.: halat, avokádót, dióféléket). A feldolgozott élelmiszerekben található transzzsírsavakat viszont kerülnünk kell.

forrás: Business Insider

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Zsíron sült kacsamáj, almás lilahagyma chutney-val

Zsíron sült kacsamáj, almás lilahagyma chutney-val

Behumi Dóri, énekesnő gyakran főz, igazából ez az egyetlen hobbija, ami kikapcsolódást és feltöltődést nyújt a mindennapi pörgés közepette. Szerencséjére a másfél éves kislánya és férje is értékelik a főztjét, sőt nagy rajongói Dóri főztjének.
Mangóval töltött tanyasi jércemell, tépett salátával és kacsazsíros öntettel

Mangóval töltött tanyasi jércemell, tépett salátával és kacsazsíros öntettel

Hangzatos, látványos és varázslatosan ínycsiklandó fogás. Hétvégére vagy romantikus, gyertyafényes vacsorára. Kovács Ferenc konyhafőnök egy igazán könnyed receptet hozott.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.