Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Együnk okosan! – Biztos tippek a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz

Akárhogy is igyekszünk,tél végére friss zöldségért és persze napfényért kiált a szervezetünk. Mielőtt fejest ugrunk a kínálatba, nézzük át együtt a lehetőségeket!
2016. február 13.

A fény- és vitaminhiány fokozza az éhséget, a túlélésre berendezkedett evolúciós program pedig ilyenkor takarékos üzemmódban tartja a szervezetet, raktározunk minden fölös kalóriát. Ha kevés a fény, csökken bizonyos hormonok szintje a szervezetben. Télen kevesebb a szín, a friss zöldség és gyümölcs, hiányoznak a mikroelemek, vitaminok, és az atioxidánsok. Sajnos ez nemcsak depresszióra hajlamosít, hanem az étvágyat is fokozza. Ezek a szikár tények, de nincs veszve semmi, hiszen néhány már csak néhány praktikus alapszabállyal is komoly eredményeket érhetünk el. Érdemes tudni, hogy ha olyan ételt veszünk magunkhoz, amelyből jószerével csak a kalóriák hasznosíthatók, mert a fontos anyagok szétfőttek, agyonsültek, a feldolgozott élelmiszer esetében pedig már eleve ott sem voltak – még ki sem ürült a gyomrunk, máris jelentkezik a következő éhségroham.

Minőségi különbségcukkini

Szervezetünket csak részben érdekli a mennyiség, a minőséget fontosabbnak tartja, így amikor nem jut megfelelő táplálék összetételhez, azt üzeni: kérek még! Ha csak zsírt eszünk, szénhidrátra éhezünk. Ha több szénhidrátot eszünk, akkor kívánjuk a húst. Ördögi kör. A plusz kilók kivédésében segít, ha újra felfedezzük a tököt, céklát, csicsókát, az almát, és a körtét. A távolról érkezett, nálunk nem szezonális primőrnek alig van beltartalma, mire a tányérunkra kerül. A félkészen vásárolt ételekkel sokszor ugyanez a helyzet. A kalóriáknak így a sokszorosát fogjuk megenni ahhoz képest, amennyit értékes ételekből kívánnánk meg. Úgy is fogalmazhatunk, hogy éhségünket inkább táplálkozással kéne csillapítanunk, mint étkezéssel.

Evés vagy táplálkozás?

A táplálkozás nem a gyors megoldásokra koncentrál, hanem a jó alapanyagokra: lehetőleg helyben termelt, szezonális, friss vagy természetesen tartósított ételekre. Az elkészítés legjobb módja a kíméletes konyhai eljárás: párolás, vagy lassú főzés.
Az ételkombinációk is fontosak. Ebben verhetetlen a zöldség, a konyhai mindenes, ami egyaránt passzol a húsokhoz, a keményítő tartalmú ételekhez és a gabonákhoz.  A gabona-hús, keményítő-hús, vagy keményítő-gabona ezzel szemben hízlaló párost alkot. Legrosszabb a zsiradékban sült keményítő – például a rántott ételek.
A többszöri kisebb adag kíméli az emésztést, és ahhoz sem kell ragaszkodni, hogy az ebéd bőségesebb legyen, mint a reggeli. A szervezet nem napszakokban gondolkodik, hanem az emésztésre fordított munkában. Rendszeres időpontokban enni fél siker – ha szervezetünk megtanulhatja, mikor jött el az emésztés ideje, sokkal jobb munkát végez majd. A változatosan használt zöldfűszerek fokozzák az ízélményt, ezáltal teltségérzetet keltenek, és kiválthatják a felhasznált só egy részét is.

Vitaminkúragránátalma

Egyéntől függ, hogy kinek éppen mikor, milyen mikrotápanyagokra van szüksége. Sőt, azt is nehéz felmérni, hogy egy adott készítmény megfelelően felszívódik-e. Ezért nem ajánlatos a vitamin-, ásványianyag- és nyomelemek bevitelénél kizárólag a tablettákra és táplálékkiegészítőkre hagyatkozni. Bár a gyatra, nem szezonális zöldségek és gyümölcsök tápanyagtartalma is csak töredéke az ideálisnak, ám ezek legalább természetes mikrotápanyagok, ráadásul a nyers élelmiszer azokat az enzimeket is tartalmazza, melyek gyorsítják, segítik a beépülést. Egyszerűen figyeljük meg, hogy melyik étel hogyan hat ránk, mitől leszünk valóban jóllakottak és mitől maradunk teli hassal is éhesek.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Banán – A magányos energiabomba

Banán – A magányos energiabomba

Elkísér minket legalább egy teljes évszakon át, és közben mennyi mindent nem tudunk róla.
A legviccesebb gyümölcs és még szuperegészséges is!

A legviccesebb gyümölcs és még szuperegészséges is!

A gránátalma nagy színjátékos. Első ránézésre azt hiszed, valami almához hasonló gyümölcsöt vettél, amibe majd beleharapsz, piros leve csurog az álladon, de jó lesz. Jónak jó, csak juss el odáig!

Napi ajánlatunk

Top videók

Húsos-vöröslencsés spagetti

Gyors és laktató tésztaétel a téli napokra.

Édesburgonyás palacsinta

Könnyű vacsora. Vagy extrán laktató reggeli?

Buddha-tál

Finom, egészséges, sokoldalú és a végtelenségig variálható – ez a Buddha-tál.