Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Amikor az epe kényszerít diétára – 2. rész

2020. január 17.

Írta: Gócs Ágnes, a Helló Curry! blog szerzője

Életünk során nagy valószínűséggel kerülünk olyan helyzetbe, amikor egészségügyi probléma miatt diétára kényszerülünk. Hol hosszabb, hol rövidebb időre. Lássuk az epeproblémák miatt felmerülő diétához kötődő ismérveket, tapasztalatokat.

A cél, hogy az epét ne terheljük meg, azaz kímélő módon étkezzünk. Hogyan érhetjük ezt el? Cikkünk 2. részében tovább vizsgáljuk az élelmiszereket. 

Folytatva a szénhidrátok elemzését, a krisztalloid szénhidrátokra is oda kell figyelni. Ez azt jelenti, hogy kerüljük a finomított szénhidrátok túlzott használatát, ilyen pl. a kristálycukor. Figyelni kell a feldolgozott élelmiszerekre, hiszen sokszor nem is gondolnánk, milyen sok cukrot tartalmaznak.

A zöldségek és a gyümölcsök között is vannak tiltólistásak. Ezek a káposztafélék, karfiol, kelbimbó, karalábé, brokkoli, kukorica, gomba és a száraz hüvelyesek, mint pl. a lencse, bab, sárgaborsó. Hagymaféléket nyersen és zsiradékban pirítva nem használhatunk. Csak és kizárólag kis mennyiségben főzve és párolva. Paradicsom és uborka héj, illetve mag nélkül fogyasztható. Marad tehát a fehér- és sárgarépa, cékla, burgonyák, tökfélék, spárga, fejes saláta, sóska és spenót. Zöldborsót és zöldbabot pürésítve lehet felhasználni.

Gyümölcsöknél az aprómagvasak semmilyen formában nem jöhetnek szóba. Ezzel rögtön kizártuk az étrendből pl. az epret, málnát, ribizlit, egrest, kivit, szőlőt. Sárgabarack, ananász, valamint nyersen a cseresznye és meggy sem jöhet szóba. Így hát itt is marad egy rövidke lista: alma, banán, szilva, őszibarack, narancs, mandarin és a dinnyefélék. Szigorúan mindent hámozva és mag nélkül.

Hátra vannak még az italok. Tiltott az alkohol, a kávé, a fekete tea és a szénsavas üdítők. Helyette fogyasszunk szénsavmentes vizet, gyümölcsteát vagy zöld teát, friss zöldség- és gyümölcsleveket.

A fentiekre mind igaz, hogy figyelembe kell venni az egyéni tűrőképességeket is. Lehet olyan fűszer vagy alapanyag, amit az egyik diétázó tolerál, a másik viszont nem. Ha valamelyik nyersanyag vagy fűszer panaszt okoz, azt célszerű mellőzni az étkezéseinkből.

Az epediétára kényszerülőknek a lecke fel van adva, hisz a szabályok szigorúak, de a küldetés nem lehetetlen. Magát a diétát érdemes életmódszerűen tartani az epebetegeknek megelőzés és panaszmentesség céljából.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Húsos-vöröslencsés spagetti

Gyors és laktató tésztaétel a téli napokra.

Édesburgonyás palacsinta

Könnyű vacsora. Vagy extrán laktató reggeli?

Buddha-tál

Finom, egészséges, sokoldalú és a végtelenségig variálható – ez a Buddha-tál.