Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Zöldségek az édes süteményekben

2020. január 30.

Írta: Gócs Ágnes, a Helló Curry! blog szerzője

Elsőre talán furán hangzik a párosítás, aztán sokunknak eszébe jut például a répatorta. Már nem is olyan idegen a téma. De miért is teszünk zöldséget a süteményekbe? Van, amikor azért, mert édeskés íze révén kevesebb cukrot igényel a sütemény, valamikor kifejezetten a zöldség jellegzetes íze miatt, de van olyan is, hogy pont a jellegtelenség miatt választjuk: nem nyomja el sütink ízvilágát a zöldség, de könnyíti, lágyítja a tésztát, ezáltal pedig kevesebb kalóriát fog tartalmazni egy szelet.

Kezdem is a répával. Magas cukortartalma és ebből adódóan édeskés íze miatt kedveljük. Használhatjuk a klasszikus répatortában, a muffin és kevert süti tésztájában, és még akár puding is készíthető belőle. Remekül karamellizálható.

Szintén narancssárga kedvencünk a sütőtök. Még a sárgarépánál is több cukrot tartalmaz. A sütőtökös pitéről már sokan hallottunk, ebben a sütiben a zöldség maga a főszereplő, a töltelék – és nem csak a tészta – hozzávalója. De keverhetjük a tésztába is muffinokban, kevert sütikben, kuglófban, amerikai palacsintában. A tésztákba általában a megsütött és lepürésített zöldséget tesszük bele. A répa és a sütőtök nagyon jó barátságban áll a naranccsal, érdemes ezt az ízkombinációt használni.

Van még egy narancssárga zöldségünk, a batáta, vagy más néven édesburgonya. Reszelve tésztába tehetjük, de nem csak a szokásos kevert sütikbe. Szeretik egymást a csokoládéval, emiatt brownie-hoz és más csokoládés tésztához is kiváló választás. És ha már brownie, akkor a cékláról se feledkezzünk meg, a batátához hasonlóan tudjuk felhasználni muffinba, csokoládés tésztákba is. A csokoládé egyik legjobb barátja az avokádó. Fenséges krémek készíthetőek kettőjük ötvözésével.

A cukkini és a tök kihagyhatatlan a felsorolásból. Megállják a helyüket töltelékként is, például mákkal keverve. A tökös-mákos pite és rétes klasszikus édesség, de ezt a tölteléket használhatjuk palacsintába vagy muffinba is. Más töltelékekhez is keverhetjük mellékszereplőként, például almához, dióhoz, szilvához, meggyhez. Mindkettő nagyon jó alapanyag tésztákba, szaftos lesz tőlük a sütemény. Ha nem túl öreg a zöldség, semlegesebb az íze is, és lazítja a sütiket. Többféle tök- vagy cukkinimuffin létezik, szinte minden kevert tésztában elfér, még a palacsintatésztába is reszelhetünk bele, úgy, mintha almás palacsintát készítenénk. A citrom jól kiegészíti, bátran használjuk hozzá ízesítésként.

A csicsókát már ritkábban találjuk meg a konyhánk táján. Szintén jó alapanyag töltelékként pitékbe. Használjuk úgy, mint az almát, reszelve vagy szeletelve, fordított torta (Tarte tatin) formájában, illetve sós süteményekben is megállja a helyét. Sőt, fánktésztába is reszelhetünk belőle.

A rebarbarára szinte nem is gondolunk máshogy, csak sütemény vagy kompót alapanyagként. Pedig a rebarbara zöldség. Szárát feldarabolva használjuk fel, fanyar íze miatt szeretjük. Piték töltelékeként a legismertebb. Az eperrel nagyon jól kiegészítik egymást, és túrós sütemény alapanyaga is lehet. Az előbbi zöldségekhez hasonlóan tésztákat is szoktunk vele lazítani, ízesíteni. A rebarbarából egyébként kompótot és mártásokat is lehet készíteni.

Végül érdemes még megemlíteni a karfiolt és brokkolit is. Markáns ízük miatt óvatosabban kell bánni velük. A főtt karfiolt kis mennyiségben túrókrémhez csempészhetjük idény vagy aszalt gyümölcs társaságában. A brokkolit pedig csokoládékrémekben vagy csokoládés süteményekben érdemes kipróbálni.

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Húsos-vöröslencsés spagetti

Gyors és laktató tésztaétel a téli napokra.

Édesburgonyás palacsinta

Könnyű vacsora. Vagy extrán laktató reggeli?

Buddha-tál

Finom, egészséges, sokoldalú és a végtelenségig variálható – ez a Buddha-tál.