Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Zellerdzsúsz, az új őrület

2019. február 19.

Mit szólnátok ahhoz, ha létezne olyan csodaszer, amely megvédene a magas vérnyomástól, a gyulladásoktól, a refluxtól és még sok más betegségtől, ráadásul mindehhez elegendő volna naponta egyszer inni belőle egy pohárral? És ha hozzátennénk azt is, hogy bármelyik szupermarketben vagy piacon beszerezhető lenne, természetesen vény nélkül? Nos, ha hiszünk a hírnek, ez a csodagyógyszer valóban létezik, a neve pedig angol zeller.

A gyümölcs- és zöldséglé alapú diéták, böjtök már nem jelentenek újdonságot, de a zellerlé egy kicsit más, mint a többi hasonlóan jótékony tulajdonságokkal bíró élelmiszer. Nem étkezések helyett, hanem azok mellett, azokon felül szükséges elfogyasztanunk. Lássuk, honnan származik az új trend, és mi a véleménye róla a dietetikus szakembernek.

 

Mi ez az új őrület?

Az utóbbi időben egyre-másra tűnik fel a zellerdzsúsz reggeli műsorokban, női magazinok hasábjain, és persze a véleményformáló egészségtudatos hírességek Instagram oldalán. A trend egy bloggertől, Anthony Williamstől ered, aki 2015 óta hirdeti, hogy a zeller folyadékként fogyasztva sokkal hatásosabb, mint szilárd formában. Állítja, hogy a zöldség képes visszafordítani a szervezetben a gyulladásos betegségek terjedését, ásványi só tartalma pedig segíti agyunk működését, kiegyenlíti a szervezet pH-értékét, tisztítja a májat, a veséket és a gyomrot. Williams – hozzá kell tegyük – milliós követőtáborral büszkélkedhet az Instagramon, ám orvosi vagy dietetikai végzettséggel nem rendelkezik.

 

Hogyan kellene fogyasztanunk?

A hívők szerint a zellerdzsúszt csakis önmagában szabad fogyasztani, nem ajánlatos kombinálni más zöldségek vagy gyümölcsök levével, azok ugyanis gyengítik hatását. Reggel, éhgyomorra kell meginni.

Az elkészítése roppant egyszerű: kötegnyi friss angol zellert turmixgépbe teszünk, leturmixoljuk, majd az így kapott értékes nedűt lehetőleg azonnal elfogyasztjuk. Mivel a zeller nem tartalmaz túl sok kalóriát, a reggeli étkezést semmiképpen sem válthatjuk ki vele. Miután megittuk, 15-30 percet érdemes várni, majd ezt követően nekilátni a nap első étkezésének.

 

Mit szól mindehhez a dietetikus?

Cynthia Sass dietetikus szerint a zeller valóban egészséges, „azon kívül, hogy alacsony a kalóriatartalma, sok rostanyagot, K-vitamint, folsavat, káliumot és vagy egy tucat különböző antioxidánst tartalmaz. Javítja a vérkeringést, ezért leginkább edzés előtt jó fogyasztani. Az is igaz, hogy gyulladáscsökkentő anyagokban gazdag.”

Emellett azonban nem igazán végeztek komoly kutatásokat a zellerdzsúsz hosszú távú hatásaival kapcsolatban – figyelmeztet Sass. Így nem tisztázott a megfelelő adagolása, illetve az sem, hogy milyen gyógyszerekkel és egyéb táplálékkiegészítőkkel léphet kölcsönhatásba, és okozhat esetleg allergiás reakciókat. Érdekesség továbbá, hogy a zeller növeli a napfényre való érzékenységet, tehát ha nagy mennyiségű zellert fogyasztunk, könnyebben leéghetünk a szabadban.

 

Ha nem vagyunk allergiásak rá, fogyasszuk nyugodtan akár napi rendszerességgel, de ne tekintsünk rá úgy, mint mindent megoldó csodaszerre. És semmiképpen se gondoljuk azt, hogy egyedül a zellerléből hozzájutunk minden szükséges ásványi anyaghoz és vitaminhoz, hiába is sugallják ezt az Instagram sztárjai.

 

Forrás: the kitchn

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

15 zelleres receptünk

15 zelleres receptünk

Zellert a levesbe! Meg még 1-2 dologba.
10 ok arra, hogy lefekvés előtt zellert együnk

10 ok arra, hogy lefekvés előtt zellert együnk

Emiatt a 10 jótékony hatás miatt biztosan. És napközben is ér rágcsálni, nem csak este!

Napi ajánlatunk

Top videók

Epres-zabos pohárdesszert

Húsvét után pont egy ilyen könnyed desszertre van szükségünk!

Baconbe tekert fasírtok tepsis burgonyával

Hiába borongós az idő, a parázskrumpli már a nyarat idézi.

Emeletes tortilla

Vagy hívhatjuk akár pitének is… Laktató és gyors ebéd rohanós napokra.