Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Zab, te csodás!

2019. január 3.

Az utóbbi években a tudatosan táplálkozók szinte csodaszerként emlegetik a zabot, nem véletlenül. Mindenki számára elérhető szuperélelmiszer, amely rendkívül változatosan elkészíthető, így felhasználási módjai között mindenki megtalálhatja a kedvencét. Megmutatjuk, miért olyan egészséges, és adunk tippeket arra is, hogy hogyan építsük be a mindennapokba.

 

Antioxidánsokkal teli

Azaz védi sejtjeinket a szabad gyököktől, ezáltal pedig csökkenti a szívbetegségek és a különböző rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát. Ilyen például a vastagbélrák, amely megelőzésére azért különösen jó a zab, mert magas rosttartalma „kipucolja” szervezetünkből a káros anyagokat. Emellett immunrendszerünket is védi és erősíti.

 

Zabbal az egészségért

A gabonafélék közül a zab tartalmazza a legtöbb oldható rostot, ezek a rostanyagok csökkentik a vérben a koleszterinszintet. Egyes tanulmányok szerint a teljes kiőrlésű gabonák – így a zab is – segíthetnek a magas vérnyomás elleni küzdelemben, magas oldható rostanyagai révén pedig a benne található cukor lassabban kerül a véráramba. Alacsony a glikémiás indexe.

 

Életmódváltóknak, fogyókúrázóknak kötelező

Megemésztése hosszabb időt vesz igénybe, ezért tovább is fogjuk magunkat jóllakottnak érezni az elfogyasztása után. Ezen felül a zab egy olyan vegyületet is tartalmaz, amely étvágycsökkentő hatással rendelkezik. Fontos: a zab eredendően gluténmentes, de a betakarítás, feldolgozás során szennyeződhet gluténnal. Gluténérzékenyek éppen ezért kizárólag olyan zabot fogyasszanak, amely csomagolásán feltüntették, hogy a doboz tartalma garantáltan gluténmentes.

 

Védi a bőrünket

Ha alaposan megnézzük néhány kéz- és arckrém összetevőinek listáját, láthatjuk, hogy nagyon sokban szerepel a zab. A gabona keményítőtartalma védőréteget képez a bőrön, segítve megtartani annak nedvességtartalmát. Rostos héja pedig akár bőrradírként is bevethető.

 

Nagyszerű sportoláshoz

A zab kiváló szénhidrát- és fehérjeforrás. Több tanulmány szerint növeli a szervezet teljesítőképességét, ha a megterhelő testmozgás előtt kb. 45 perccel zabot fogyasztunk.

 

Jobb alvást biztosít

Habár a legtöbben reggelire fogyasztják, vacsorára is bölcs döntés zabot választani. Melatonint, komplex szénhidrátokat és B6-vitamint tartalmaz, ezek egyaránt segítik az agyat a szeratonin, vagyis az alvást elősegítő hormon előállításában.

 

Így fogyasszuk a mindennapokban

Reggelire, uzsonnára vagy vacsorára válasszunk zabkását! Ehetjük melegen vagy hidegen, joghurttal, tejjel vagy növényi tejekkel, gyümölcsökkel, magvakkal vagy például kókusszal, chiamaggal megbolondítva. És ne feledjük: sósan, zöldségekkel, cukkinivel szintén finom és tápláló, tehát azok is nyugodtan fogyaszthatják, akik nem annyira kedvelik az édes ízeket.

 

Nagyobb és kisebb szemű – lágy – zabpelyhet is választhatunk a kásánkhoz, ez utóbbi gyorsabban megfő. Érdemes megfőzni, hogy felszívja a folyadékot és megpuhuljon, aki viszont nyersen fogyasztaná, készíthet úgynevezett „overnight” zabkását. Ekkor elegendő a tejbe vagy joghurtba szórni a zabpelyhet, majd egy éjszakára hűtőbe tenni.

 

Zabkorpát szintén keverhetünk joghurtba, emellett kiváló sűrítőanyag például krémlevesekhez. Készíthetünk belőle galuskát, sőt még panírozásra is használhatjuk.

 

Zabliszt és zabpehelyliszt. Nem ugyanaz, de mindkettő fontos alapanyag a tudatosan főzők számára. A zabliszthez a nyers zabot őrlik meg, a zabpehelylisztet pedig a kész zabpehely megőrlésével állítják elő. Utóbbit sűrítéshez, palacsintákhoz, süteményekhez használhatjuk önmagában vagy más lisztekkel keverve. A zabliszt szemcsésebb állagú, így ha ezzel sütünk-főzünk, érdemes szintén keverni más lisztekkel.

 

Végül érdemes megemlíteni a zabtejet, amely az egyik legkedveltebb alternatív növényi tej. A zabpehely forrázásával, áztatásával, majd szűrésével otthon is előállíthatjuk.

 

Forrás: lifehack

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Cukkinis zabkása

Cukkinis zabkása

Így még biztosan nem próbáltad a zabkását.
Zabos-diós gofri

Zabos-diós gofri

Dióimádók kedvenc gofrija lesz a most következő

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.