Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Ugyan miért is kéne kevesebb húst ennünk? 10 pontban néztünk utána!

Rengeteg oka lehet annak, hogy valaki csökkenteni akarja a bevitt hús mennyiségét: környezetevédelem, állatvédelem, egészség. De ki tudja, hogy mi jó egyszerre a környezetnek, az egészségnek, a pénztárcánknak, amiből jót is lehet főzni?
2016. március 20.

Egy biztos, ha elkezdesz kevesebb hússal dolgozni, sok új alapanyagot fogsz felfedezni, és új ételeket tudsz elkészíteni. Tíz tippet mutatunk, hogyan kezdd el csökkenteni a bevitt hús mennyiségét.

1. Használd a húst, mint fűszert

Ahhoz, hogy a zöldség köretből főétel váljon, néha nem kell más, csak egy kis plusz “fűszer”, mint egy kis bacon, sonka, szalámi vagy kolbász. Készíts szezonális zöldségekből főételt, és adj hozzá egy kevés húst, mint fűszert.

2. Reggelizz ebédre!

A tojásra ne csak a reggeli vagy vacsora kiegészítőjeként gondoljunk! Kiváló fehérje forrás, mindig van belőle otthon és számtalan étel alapját képezik. Omlett füstölt cheddar sajttal és pirított póréhagymával, sós kenyérpuding, sült zöldségekkel, tészta tojással és sok zöldfűszerrel. Ezek közül bármelyik megérdemli, hogy ebédnek hívjuk őket. Nem igaz?

3. Egyszerűen készíts több zöldséget!

Gondolj másképp az adagokra, készíts és tálalj többet a grillezett és párolt zöldségekből. Így kisebb adag húst is adhatsz mellé, és a tányér mégsem fog üresnek tűnni. Késztísd salátaágyat, és tedd rá a húst!

4. Salátát vacsorára

Egyél többször salátát, kevesebbszer húst vacsorára, meglátod, rendkívül jól variálhatóak. A jó saláta titka a sokféle, jó minőségű alapanyag: természetesen sok zöldség és zöldfűszer. Ezenkívül adhatunk hozzá magokat, sajtot, egzotikus gyümölcsöket, az öntetekről már nem is beszélve. Hidd el, ha jól állítod össze az alapot, nem hiányzik más, mint néhány kagyló, rák vagy egy kis frissen sült csirkemell a saláta tetejéről.

5. Fedezd fel a tápláló gabonát!

A tápláló gabonafélékkel akár teljesen húsmentes étrendre is áttérhetünk. Menj le egyszer úgy a boltba, hogy átnézed az összes gabonafélét az árpától, a bulguron át, egészen a quinoáig. Legtöbbjüket egyszerű elkészíteni, ráadásul magas a fehérjetartalmuk. 

6. Umamit bele!

Vannak olyan alapanyagok, amik rendelkeznek az ötödik, (japánul “umami”) ízzel, a hús is idetartozik. És vannak olyan alapanyagok, amik anélkül is tartalmazzák ezt, hogy hús lenne bennük. Használd bármelyik ilyen zöldséget, gabonát, tésztát és nem fogod hiányolni a húst!

7. Próbáltad már a tofut?

Nem kell vegetáriánusnak lenni ahhoz, hogy kipróbáld a tofut. Az elég kemény tofu húsos és laktató, vagyis remekül helyettesít, ha egy húsmentes napot tartanánk. Adhatjuk krémlevesekhez, sült krumpli mellé, de remek kiegészítője vega egytálételeknek.

8. Egy napig vegetáriánusnak lenni

A hús a nap minden étkezésének része lehet, ha nem figyelünk oda. Csökkents a húsos étkezéseid számát, a szendvicsből hagyd el a szelet felvágottat és tegyél bele sajtot. Reggelire egyél joghurtot áfonyával és müzlivel. Ebédre avokádó, paradicsom és cheddar sajtos szendvics, meg egy tányér leves és máris elhagytál két húsos étkezést.

9. Egyél több kagylót!

Amikor napközben az esti menün töröd a fejed, ritkán ugrik be a kagyló elsőre. Ma már elérhető áron, fenntartható tenyészetekből is vásárolhatunk kagylót, rákot, osztrigát, úgyhogy tegyél oda egy fazék vizet a tenger gyümölcseinek a ma esti vacsorához!

10. Fő a változatosság!

Húsmentes estékre legyen jó néhány recept a tarsolyodban, hogy mindig legyen mit választani hús helyett. Készíts otthon pizzatésztát, a feltétek száma végtelen. Ugyanilyen jól variálható az egyszerű tészta alap, friss paradicsomos szósszal és sajttal, vagy mással?

 

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Okos magvak

Okos magvak

Most, hogy a quinoát már több szólamban is tudjuk, jöhet a refrén: a hajdina és az amarant is megér egy kis gyakorlást.
Csirkesaláta karalábéval és mangóval

Csirkesaláta karalábéval és mangóval

Ez a könnyű saláta, csirkemellel, mangóval, karalábéval, almával, földimogyoróval, zöld fűszerekkel és a pikáns öntettel remek ebéd vagy vacsora, egy pohár borral pedig tökéletes lesz a harmónia.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.