Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Tudtad, hogy aranyat ér a mángold?

Ideje jobban megismerni ezt a furcsa nevű növényt.
2021. június 13.

A disznóparéjfélékhez sorolják ezt az egyelőre még eléggé alulértékelt zöldséget, ami leginkább egy sudár kínai kelre hasonlít, mégis a cékla a legközelebbi rokona. A spenótra emlékeztető ízélményt adó „római káposztát” pedig már évszázadok óta fogyasztják Európa déli részein. Az ízlelőbimbóinkra intenzíven ható, fejlett levelekből nyersen készíthetünk salátát, szendvicsbetétet vagy smoothie-t is, de levesként, tésztához szószként, főzelékként ugyancsak kiváló eleséget kapunk. Akárcsak a szőlőét vagy a tormáét, ezeket a leveleket is megtölthetjük, vagy rakott tálba is tehetjük; a szintén jól emészthető szárakat pedig a spárgához vagy karfiolhoz hasonlóan tudjuk felhasználni. Lehetőleg frissen fogyasszuk, mert fonnyadtan már nem az igazi.

Csupa kincs rejlik az itthon leginkább beszerezhető szélesnyelű, fehér mángoldban is: számottevő az A-, B1-, B2-, C-, E- és K-vitamin tartalma, de cukrot, pektineket, szerves savakat  – oxálsav, almasav, citromsav – is birtokol. Az ásványi anyagok  impozánsan jelen vannak benne: rezet, cinket, foszfort, káliumot, kalciumot, vasat és magnéziumot is felvehetünk belőle. Betalain tartalma miatt antioxidánsként és gyulladáscsökkentőként szintén működik, de a koleszterin- és vércukorszintet is jó irányba befolyásolja. Ezen felül a rák, az Alzheimer-kór és a demencia kialakulása ellen is megéri fogyasztani, plusz az immunerősítő tulajdonsága is remek érv mellette. Kimagasló rosttartalma pedig a diétázóknak jön kapóra.

Napos részre ültessük, lehetőleg olyan helyre, ahol előtte esetleg paradicsom vagy káposzta tenyészett. Gyakran locsoljuk ezt a „kétéves növényt”, a környékén a talajt pedig hintsük be érett komposzttal. Már az első évben, nyár derekától késő őszig bátran szedegessük a leveleit, és ha időközben magszárat növesztene, azt nyessük ki belőle, mert a levelektől venné el ezzel az energiát. Fagyaszthatunk is pürésített formában a zöldségből, de mínusz 10 fokig frissen is szüretelhetünk belőle.

Perzsa

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.