Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: shutterstock

Tényleg ennyire fontos a reggeli?

Mi az eredménye a legújabb kutatásoknak?
2017. január 29.

A reggeli: az egészséges táplálkozás sarokköve vagy egy lehetséges reggeli étkezés? Generációk óta azt halljuk, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése. Egy jó reggeli a jó kezdése az anyagcserének. A reggelitől jobban teljesít az agyunk is. A reggeli a fogyás kulcsa. És ahogy a mondás szól: reggelizz mint egy király, ebédelj mint egy herceg, vacsorázz mint egy koldus.

És hogy mit sugallnak a legújabb kutatások? Hogy talán a fenti állítások egyike sem igaz…Nem arról van szó, hogy a reggeli rossz, de lehet, hogy korántsem annyira jó, mint eddig gondoltuk. Lehet, hogy a reggeli étkezés elveszti varázslatos jellegét?

Az általános bölcsesség szerint, ha kihagyjuk a reggelit, hajlamosak vagyunk túlenni magunkat a nap folyamán, vagy összevissza enni mindenféle ételt, hiszen az éjszakai éhezés nincs megszakítva időben.

A reggeli és a fogyás

Egy tanulmány azt mutatta ki, hogy azok, akik kihagyták a reggelit, a nap végére kevesebbet ettek. Egy másik kutatás nem talált összefüggést a fogyás és a reggeli elfogyasztása vagy kihagyása között. 16 hét után azt jegyezték fel, hogy attól nem híztak az kutatásban résztvevő személyek, hogy kihagyták a reggelit. Egyesek szerint a reggeli, ugyanolyan étkezés, mint a többi.

Reggeli és az anyagcsere

Ugyanolyan étkezés, mint a többi? És akkor nem indítja be, nem serkenti az anyagcserét? Úgy tűnik, hogy nem. Illetve egy napjainkban készült tanulmány szerint csak egy kicsit. 6 hétnyi megfigyelés után a kutatók azt tapasztalták, hogy a reggeli fogyasztása/nem fogyasztása nem igazán van hatással a koleszterin- és vércukor szintre. A kutatás végén pont ott tartottak, ahonnan elindultak.

Illetve majdnem.

Egyetlen fontos különbséget tapasztaltak: a reggelit fogyasztók alacsony intenzitású mozgással majdnem 500 kalóriával többet égettek el, mint azok, akik kihagyták a reggelit. Másrészről persze azt a plusz kalóriát megették reggelire, így az összes napi kalória-bevitel tekintetében nagyjából mindegy. Természetesen a mozgás jó és fontos, akár akarunk fogyni, akár nem. Így együk csak meg azt a zabkását a nap elején.

A reggeli és és az agyi aktivitás

A reggeli és az agyi aktivitás közötti összefüggés sem a legegyszerűbb kérdés. A legtöbb kutatás úgy véli, hogy a kognitív teljesítmény és a reggeli közötti kapcsolat elsősorban gyerekeknél és kamaszoknál vizsgálandó kérdés. Ott tényleg megvan a kapcsolat: azok a gyerekek, akik reggeliznek, jobban teljesítenek az iskolában. Felnőttekre vonatkoztatva nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Ha a reggeli mégsem olyan varázslatos étkezés, mégis mi keltette körülötte ezt a nagy kavarodást évtizedeken át?

A reggeli és a 2-es típusú cukorbetegség

Egyes tanulmányok azt állítják, hogy a reggelinek az energiaszintünk felturbózásán kívül más hatásai is vannak. Egy 2013-as kutatás pl. azt állítja, hogy a reggelizést elmulasztó nőknek 20%-kal nagyobb esélyük van a 2-es típusú cukorbetegség kialakulására. Azonban ez is csak egy megfigyelés, nem bizonyított tény, mint ahogyan az sincsen bizonyítva, hogy a rendszeres reggelizés egyértelműen előnyös.

A reggeli és az egészséges étkezés

Sok reggel fogyasztott étel tápanyag tartalma nem túl kiemelkedő, pl. cukros gabonapelyhek, de a bagelt sem a szuperélelmiszerek között tartjuk számon. Vannak azonban igazi, energiadús, mégis egészséges reggelik: zabkása, tojás, teljes kiőrlésű gabonák, gyümölcsök. Ha már reggelizünk, mindenképpen egészséges ételeket fogyasszunk.

Végül együnk reggelit vagy nem?

Talán! Jelenlegi ismereteink alapján kijelenthetjük, hogy reggelizzünk, ha szeretnénk. Ha nem szeretnénk, nem kell rosszul éreznünk magunkat, ha kihagyjuk. Tegyük, ami jól esik.

 

Forrás: www.thekitchn.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Az 5 legfinomabb reggeli

Az 5 legfinomabb reggeli

Ezeket akár egész nap szívesen ennénk. Bármikor.
Éjjeli zabos almáspite - reggelire

Éjjeli zabos almáspite - reggelire

Dobjuk össze lefekvés előtt (csak 5 perc) és reggel hálásak leszünk saját magunknak!

Napi ajánlatunk

Top videók

Töltött kiflik uzsonnára

Ezt pakold a gyerekek uzsonnás dobozába!

Kapros-csirkés melegszendvics

Nincs időtök reggel? Semmi baj! Ezt a szendvicset este is előkészíthetitek.