Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Nem lehet eléggé dicsérni a mediterrán étrendet

Ha már olyan a klíma itt is, mintha délvidéki nyaraláson lennénk.
2021. július 4.

A mediterránként számon tartott étrend elsősorban az olasz és görög hagyományos ételeket jelenti, melyeket az ottani lakosok nagyjából 1960-ig fogyasztottak. Ezek az emberek az amerikaiakhoz képest számottevően egészségesebbeknek bizonyultak. Azóta számos tanulmány készült, melyek alátámasztották, hogy fogyni, stroke-ot és szívrohamot megelőzni is alkalmas ez a diéta, emellett a kettes típusú cukorbetegségtől és a korai haláltól is jobban véd, ha így étkezünk.

Az alapanyagok: zöldségek, gyümölcsök, magvak, diófélék, hüvelyesek, burgonya, teljes kiőrlésű pékáru, gyógy- és fűszernövények, tengeri halak és herkentyűk, illetve az extraszűz olívaolaj elengedhetetlen. Mértékkel fogyasztandó a csirkehús, a tojás és a joghurt, nagyritkán befér egy kis vöröshús is. Kerülendőek viszont a cukros üdítők, a húskészítmények, a hozzáadott cukrok, a finomított lisztből készült tészta és kenyér. 

Az életstílus része a sok mozgás és a baráti étkezések, ahol arányaiban több zöldség és kevesebb hús kerül az asztalra, és legalább heti kétszer ajánlatos halételt enni. A zöldfélékből a paradicsom, brokkoli, kelkáposzta, spenót, hagyma, karfiol, répa, krumpli, tarlórépa, édesburgonya és uborka, míg a gyümölcsök közül az alma, banán, narancs, körte, eper, szőlő, datolya, füge, avokádó, dinnye és barack a nyerő. Az ideális magvak pedig a mandula, dió, makadámdió, mogyoró, kesudió, napraforgó- és tökmag; hüvelyesek közül a lencse, borsó, bab és a csicsriborsó emelkedik ki.

Fűszerek nélkül elképzelhetetlen volna ez a konyha: fokhagyma, bazsalikom, menta, rozmaring, fahéj, bors és zsálya a legfontosabb. Inni a rendszeres vízbevitel mellett napi egy pohár vörösbor javallt, illetve a kávé és a tea mértékletes fogyasztása is belefér.

Perzsa

Forrás: healthline.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Most érdemes elkezdeni a mediterrán diétát!

Most érdemes elkezdeni a mediterrán diétát!

Jön a friss zöldségek és gyümölcsök szezonja!
19 recept az olasz konyhából

19 recept az olasz konyhából

Tészták, pizzák, húsgolyók. Itt nincs szénhidrátmentesség.
13 görög étel

13 görög étel

Az egyik legnépszerűbb turistacélpont Görögország, gasztronómiáját viszont itthon is megteremthetjük.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.