Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Nem csak a vegánoknak: ezek a legjobb tojás-helyettesítők

Sütéshez chia, almaszósz, banánpüré vagy mandulatej is oké?
2021. június 30.

Nem könnyű nélkülözni ezt a süteményeket egyben tartó, népszerű összetevőt, amiből remek rántotta is kikerülhet. Ám ha pont kifogytunk a tojásból, vagy egyenesen úgy döntenénk, hogy ezentúl nélküle étkeznénk, akkor is közel egy tucat alternatívát találhatunk. Ha ezt az állati eredetű élelmiszert beváltjuk valamilyen növényi opcióra, akkor megszabadulunk egy csomó koleszterintől és telített zsírtól is, cserébe viszont kapunk jó adag rostot, antioxidánst, vitamint, ásványi anyagokat és egészséges fitokemikáliákat.

Az avokádó-püré sütikhez jól jön tojás helyett, és kellő olajat is biztosít. Egyetlen hátulütője, hogy pici zöld darabkák fedezhetőek fel a végeredményben. Hozzá hasonlóan bevethető a banánpüré is. A len- és chiamag őrlemény szintén ajánlott: egy evőkanál belőlük háromszoros adag vízzel szuper pótlást ad, főleg teljes kiőrlésű liszttel való sütésnél, de sűrítésnél is. A dióvaj szintén egy pici nedvességgel – víz vagy mandulatej – még remek aromát is kölcsönöz a kekszeknek.

Egy negyed bögrényi író is beválhat; ám aki az állati eredetű dolgokat kerülné, annak ugyanennyi mandulatej pár csepp citromlével ugyanígy megfelel. A hüvelyesek főzővize, mely aquafaba néven fut – főleg a csicseriborsóé – a tojásfehérjéhez nagyon hasonlóan működik. Három evőkanálnyit számoljunk belőle tojásonként, ha süteménybe szánjuk, akkor érdemes kicsit felhabosítani. Vegán habcsók készítéséhez például ideális választás. Vannak forgalomban jól eltartható vegán tojásporok, melyek általában burgonyakeményítőt, tápiókalisztet és útifű maghéjlisztet tartalmaznak, de élesztőporos és cellulózos sűrítőanyag is kerülhet némelyik fajtába.

Könnyebb ügy az almaszósz: egy negyed csészényi felér egy tojással. A lágy tofu is egyszerűen elérhető: minél krémesebb, annál jobb sütibe és szószokba. Rántottát pedig kemény tofuból érdemes sütni: megfűszerezve szuper fehérjeforrást kapunk. Jó tipp hozzá a fekete só, melynek kéntartalma az umami-ízélményre erősít rá.

A nyílgyökér por csupa keményítő: levesekbe, pudingokba és pörköltfélékbe javasolt betenni, a ropogós vegán kekszek titka is ez. Sütőpor és ecet inkább akad minden háztartásban – ezek egy-egy evőkanálnyi aktív elegye – tojásonként számolva – szépen felfújja a muffint, gofrit és palacsintát.

Forrás: womenshealthmag.com

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Tej- és tojásmentes háztartások alapkészlete

Tej- és tojásmentes háztartások alapkészlete

A tej-és tojásmentes háztartásban ugyanúgy érdemes az alapvető hozzávalókat készleten tartani - de ezek egy kicsit mások...

Napi ajánlatunk

Top videók

Sonkás-bulguros töltött kaliforniai paprikák

Könnyű ebéd vagy vacsora a sütőből. A receptből az is kiderül, hogy miért érdemes elősütnöd a paprikát.

Almás rizsfelfújt

Őszi desszert, amely egy tartalmas leves után 2. fogásként is megállja a helyét.

Duplasajtos tepsis bucik

A hot dog kiflit akár így is felhasználhatod!