Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123RF

Napi öt adag zöldséggel/gyümölccsel máris tehetünk a hosszabb életért

Élettartam-növelő finomságok a Harvard ajánlásával!
2021. június 14.

Régóta halljuk, hogy napi egy alma távol tartja az orvost, de hogy ebből mennyi igaz, arról mostanában is készülnek kutatások. A Harvard szakemberei 26 tanulmány összesítése után listázták, mik azok a nyers ételek, amelyeknek a rendszeres fogyasztása hosszú életet eredményez. 29 országra terjedt ki a közel kétmillió személy szokásait figyelembe vevő, átfogó vizsgálat, melynek élmezőnyében természetesen a leveles zöldségek tanyáznak. Számos krónikus betegség kockázata kerülhető el, ha bőségesen fogyasztunk gyümölcsöt és zöldféléket. A vezető halálokok közül továbbra is a keringési problémák és a rák áll az élen, és sajnos tízből csak egy felnőtt eszik elegendő mennyiséget a fentiekből.

Ha napi öt adag zöldséget-gyümölcsöt eszünk, akkor jó eséllyel csökkentjük a korai halálozás veszélyét. Ennél a mennyiségnél többet bevinni a szervezetbe már nem érdemes, mert az nem jár kimutatható előnnyel. Az öt adagból kettő legyen gyümölcs és három a zöldség, mert így 13 százalékkal jobbak a mutatóink annál, mint aki csak naponta kétszer fogyaszt ilyen élelmiszereket. A zöldségek közül sem mindegy, mire esik a választásunk: a keményítő tartalmúak – borsó, kukorica, krumpli – nem teljesítettek valami fényesen. Ugyanígy a sokat reklámozott gyümölcslevek sem szaporítják különösebben a földi napjainkat.

Viszont a spenót, a kerti saláta és a kelkáposzta látványosan véd, melyek mellé feljöttek a citrusfélék, a bogyós gyümölcsök és a répafélék is. Ezek a béta-karotin és C-vitamin tartalmú táplálékok mind a nők, mind a férfiak esetében nyerőnek bizonyultak; ám ez az összefüggés nem mondható ok-okozatinak, viszont egyértelműen kimutatható a kapcsolat.

Az American Heart Association javaslata az, hogy minden étkezéskor a tányérnak legalább a felét zöldséggel-gyümöccsel pakoljuk meg, így nemcsak a szívünkről, de a teljes szervezetünkről megfelelően gondoskodunk.

Perzsa

Forrás: Newsroom.heart.org

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Hét tipp az egészséges táplálkozáshoz

Hét tipp az egészséges táplálkozáshoz

Pár egyszerűen betartható ajánlás, amivel máris tettél valamit egészségedért.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.