Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Mit együnk, hogy okosabbak legyünk? – 6 étel az éles észért

Az amerikai sztárműsorvezető, Oprah Winfrey magazinjában mindig találunk izgalmas cikkeket. Ezúttal olyan ételekről esik szó, amelyektől jobb lesz a memóriánk, a szóbeli készségeink, a térérzékelésünk és egyéb képességeink.
2014. augusztus 21.

Elsőként lássuk a rossz hírt: egy friss idegtudományi tanulmány szerint az értelmi képességeink hanyatlása már 45 éves korunk táján megkezdődik – sokkal korábban, mint eddig gondolták. De mielőtt bárki bepánikolna, van remény: a tudósok egyre több figyelmet fordítanak arra is, hogy miképp tehetjük az agyunkat nagyobbá és okosabbá, illetve tarthatjuk formában oly módon, hogy a megfelelő ételekkel tápláljuk. Az alábbi felsorolás az agyat legjobban formában tartó ételekről szól, amit használjon mindenki belátása szerint, attól függően, hogy melyik családtagot mennyire akarja topon tartani.

1. Napraforgómagnapraforgómag_

Ki gondolná, hogy a focimeccsek közvetítése alatt elfogyasztott szotyinak köszönhetjük apáink még mindig kitűnő memóriáját és éles eszét?  Már egy maroknyi napraforgómag is annyi E-vitamint tartalmaz, ami képes megvédeni az agyban található neuronokat a sejtpusztító szabadgyököktől. Az 55 éven felüli pácienseket vizsgálva a Harvard kutatói arra jutottak, hogy az E-vitamint legnagyobb mennyiségben fogyasztó alanyoknál 25%-kal kisebb eséllyel fejlődött ki elmezavar, mint azoknál, akik a legkevesebb E-vitamint fogyasztották.
Helyettesítheti: mandulavaj

2. Joghurt

Érdemes rendszeresen fogyasztani a gazdag B12 vitaminforrást, ugyanis egy 2011-es tanulmány szerint azok az emberek, akiknek alacsony volt a B12 bevitelük, sokkal rosszabbul teljesítettek a hosszú távú memóriát tesztelő feladatokon. Christy Tangney, a tanulmány szerzője kiemeli, hogy a kellő mennyiségű B12 vitaminhiánya az idegeinket körülvevő védőburok elkorcsosulásához vezethet, ami lassítja az agyi impulzusok továbbítását. Ez pedig egyenes út a memória romlásához.
Helyettesítheti: svájci sajt

3. Teljes kiőrlésű gabonapehelyreggelizopehely

Magas a B-, C-, D- és E-vitamin tartalma, ami egy olyan mix, ami az Alzheimer-kórhoz köthető agyzsugorodást segít nagyban megelőzni. Egy 2012-es kutatás szerint azoknak az alanyoknak, akik ezekből a vitaminokból bőségesen fogyasztottak, nagyobb volt az agyuk és jobb pontokat értek el vizuális és térbeli teszteken. A szerző, Gene Bowman szerint a megfelelő tápanyag összetétel megoldás lehet az Alzheimer kór megelőzésére.
Helyettesítheti: antioxidáns gabonapehely

4. Lazac

A zsíros halak tele vannak Omega-3 zsírsavakkal, amelyek köztudottan igen jótékony hatással vannak az agysejtekre. A legújabb kutatások szerint abban is segítenek, hogy fiatalon tartsuk az agyunkat. A tanulmány, amelyben a tesztelt alanyok átlagéletkora 65 év volt, és MRI felvételekkel is vizsgálták őket, a következő eredményt hozta: akinek a vörösvértesteiben alacsony volt az Omega-3 szint, annak az agya két évvel idősebbnek tűnt a többiekénél.
Helyettesítheti: mandula

5. Tojás

A sárgája tele van D-vitaminnal, ami segít lebontani azokat a feloldhatatlan lerakódásokat, amelyek az Alzheimer kórra jellemzőek. Az angliai Exeter Egyetem 858 ember részvételével végzett kutatást, amelynek eredménye alapján a D-vitamin hiányos szervezetű emberek 60%-kal több eséllyel tapasztalják  értelmi képességeik hanyatlását egy 6 éves periódus alatt.
Helyettesítheti: szardínia

6. Szójabab (edamame)edamame

A friss szójababot nemcsak magas fehérjetartalma miatt szeretjük, de gazdag egy olyan építőelemben is, ami az információt szállító idegeket alkotja az idegrendszeren belül. A Boston Egyetem kutatói kimutatták, hogy ebből az alkotóelemből a magasabb bevitel jobb pontokat eredményez a verbális és vizuális memória teszteken. Emellett az MRI felvételek alapján kiderült, hogy a choline-ban gazdag étrendet fogyasztók agyán kevesebb olyan pötty látszik, amit az Alzheimer megnövekedett kockázatának jeleként tartanak számon.
Helyettesítheti: csirke- vagy pulykahús

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Sztármagok

Sztármagok

A krumpli és rizs egyeduralmát megtörve még a puliszka helyét is bérbe adhatjuk a tányéron egy sor egészséges, jól emészthető, és nem mellesleg karakteresen ízletes gabonafélének. Indul sorozatunk a boldogító magokról.
Együnk okosan! – Biztos tippek a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz

Együnk okosan! – Biztos tippek a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz

Akárhogy is igyekszünk,tél végére friss zöldségért és persze napfényért kiált a szervezetünk. Mielőtt fejest ugrunk a kínálatba, nézzük át együtt a lehetőségeket!
Okos magvak

Okos magvak

Most, hogy a quinoát már több szólamban is tudjuk, jöhet a refrén: a hajdina és az amarant is megér egy kis gyakorlást.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.