Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet

Amit tudni akartál a tejfogyasztásról - tejtermékek egy dietetikus szemével

Ma van ugyanis a tej világnapja
2017. június 1.

A tejről közismert, hogy a legjobb kalcium és fehérje forrásunk. Mindezek ellenére rendszeresen megkérdőjelezik az egészségre gyakorolt hatását. Fontos tudnunk, hogy a hivatalos táplálkozástudományi társaságok, például a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége is ajánlja a tej és a tejtermékek napi rendszerességű fogyasztását. Ezek az ajánlások  a legfrissebb hivatalos kutatásokon alapulnak.  Sőt! A legújabb kutatások szerint a natúr joghurt fogyasztás csökkenti a cukorbetegség kockázatát, illetve a tej és minden tejtermék csökkentheti a béldaganatok kialakulásának esélyét.

  Korunk egyik jelentős egészségügyi problémája a csontritkulás, hazánkban közel egymillió embert érint.  Ez azért veszélyes, mert ha nem szűrjük, az első csonttörésig nem derül fény a betegségre, utána pedig már az elvesztett csonttömeget nem tudjuk pótolni, csak a további csökkenést lassítani. Ennek az életmódon kívül (például dohányzás és sport hiánya) nagyon fontos összetevője az elégtelen kalciumfogyasztás. A tej köztudottan magas kalciumtartalmú élelmiszer. Felnőtteknek napi átlag 800-1000 mg kalciumot szükséges fogyasztaniuk. Ez 6-8 dl tejnek felelne meg, de beleszámítva a többi élelmiszerrel bevitt kalciumot is, napi fél liter tejet, vagy annak megfelelő kalciumtartalmú (600 mg) tejterméket ajánlott fogyasztani. A kalcium felszívódását szintén elősegíti a tejben lévő tejcukor (laktóz), illetve a D vitamin. A joghurtokban található pro- és prebiotikumok támogatják az egészséges bélflóra fenntartását.

Dóri_tej

A bolti tej tényleg tele van tartósítószerekkel? Nem lehet jó minőségű tejet kapni a boltban? Mit jelent az, hogy „UHT”, „ESL” „homogénezett”?

A tejnek, mint minden más terméknek, ami a boltok polcaira kerül, nagyon szigorú élelmiszer biztonsági szabályoknak kell megfelelni. Továbbá a forgalmazó cégeknek is érdekében áll jó hírnevük megtartása.  Azért, hogy a tej zsírtartalma ne váljon ki a tárolás során, a tejet egy kis résen préselik át nagy nyomással, ezáltal a zsírt eloszlatják a tejben és az nem válik ki a tetejére néhány nap után. Ezt nevezzük homogenizálásnak. A boltok polcain található tejeket különböző módon pasztörizálják a hosszabb eltarthatóság érdekében, ezért nem szükséges a tartósítószerek hozzáadása. Két csoportjuk az UHT és az ESL tej. Az UHT (Ultra High Temperature ) tejet 135-142 Celsius fokra hevítik 2-3 másodpercre, majd lehűtik és csomagolják. Az ESL (Extended Shelf Life) tejet alacsonyabb, 100-134 fokra hevítik fel, majd egy membránon szűrik át a csomagolás előtt.

Ha „nem bírod” a tejet…

Magyarországon a lakosság 10-35%-a lehet laktózérzékeny, számukra fejlesztették ki a latózmentes tejeket, illetve a patikákban megtalálható laktáz tablettákat. Sokkal ritkább, a tejfehérjére való allergia, ahol szükséges a szigorú tejmentesség. Ezekben az esetekben érdemes a növényi tejeket alkalmazni. Alkalmanként a laktózmentes étrendet is színesíthetjük növényi tejekkel, és tejtermékekkel. Olyan terméket válasszunk, ami kalciummal dúsított.

Hogyan építsük bele a hétköznapok étrendjébe a tejet és a tejtermékeket?

Felnőtteknek alapvetően ajánlott a zsírszegény tejtermékek fogyasztása. Gyerekeknek adhatunk magasabb zsírtartalmú tejet (2,8%, 3,6%), illetve tejtermékeket. Fogyasszunk tízóraira natúr joghurtot, kefirt, melyekhez jól illenek a friss gyümölcsök, vagy korpás kekszek. Szendvicseinket gazdagítsuk egy-egy szelet sajttal, vagy egészítsük ki reggelinket egy pohár tejjel, tejeskávéval. Válasszunk minél gyakrabban zsírszegény, és sovány sajtokat, amik kevesebb, mint 25 gramm zsírt tartalmaznak. Ilyen sajtok például: Köményes sajt, Óvári, Tenkes, Pálpusztai, Krémfehér, Hóvirág, Túra sovány tömbsajt, illetve a „light” sajtok. Ritkábban fogyasszuk a félzsíros sajtokat, például Ementáli, Anikó, Edami, Parenyica, Trappista. Zabkásánkat, müzlinket is fogyaszthatjuk tejjel.

 

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Gyömbéres csirkemell mangósalsával és kókusztejes rizzsel

Gyömbéres csirkemell mangósalsával és kókusztejes rizzsel

A chilis, gyömbéres fűszervajjal sült csirkéhez tökéletesen illik a friss zöldekkel készülő gyümölcsös mangó salsa és a kókusztejben párolt rizs. Tökéletes vacsora.
Zabtejes, epres smoothie

Zabtejes, epres smoothie

Tavasszal az immunrendszert érdemes turbófokozatra kapcsolni – és mi sem segít ebben jobban, mint egy igazán finom és egészséges epres smoothie.

Napi ajánlatunk

Top videók

Kókuszos tejberizs

Egyszerű, melengető desszert hűvös napokra.

Baconbe tekert burgonya őszi salátával

Fetás sütőtöksaláta dobja fel a sült burgonyát.

Füstölt sajtos krumplipüréfasírt

Maradék krumplipüré hasznosítására is tökéletes!