Marton Adrienn-nel, Pataky Péterrel és a hét gasztrobloggerrel mostantól még ízesebb az élet
Fotó: 123 RF

Macskajaj? Előzzük meg!

2018. december 31.

Szilveszter éjszakáján általában még azok sem vetik meg az alkoholt, akik az év többi napján nem élnek szeszes italokkal. Ha buliba vagytok hivatalosak, érdemes néhány dologra odafigyelni, hogy az új esztendő ne kínzó macskajajjal induljon. Bár számos hiedelem és népi módszer ismert a másnaposság megelőzésére és kezelésére, tudományosan csak keveset teszteltek, így inkább egyszerű, praktikus tanácsok következnek.

 

Igyunk mértékkel!

A legegyszerűbben úgy tudjuk megelőzni a másnaposságot, ha mértékkel iszunk alkoholt. Mindenkinél változó, hogy hol a határ, a következmények nélkül elfogyasztható poharak száma függ a testsúlyunktól, attól, hogy előtte mennyit vacsoráztunk, illetve kialudtuk-e magunkat az elmúlt napokban. Egészségügyi szempontból felnőtt férfiaknál napi 2, nőknél napi 1 ital az, amely még nem számít veszélyesnek. Az „egy ital” meghatározás pedig a következőt jelenti:

4 dl 5% alkoholtartalmú sör vagy

1,5 dl 12% alkoholtartalmú bor vagy

40 ml 40% alkoholtartalmú szeszes ital.

 

Igyunk vizet!

Az alkohol vízhajtó hatású, így még a kiszáradás lehetőségével is számolnunk kell. Ha az alkoholfogyasztás mellett bőven iszunk vizet, azzal csökkentjük a kiszáradás veszélyét és annak tüneteit, a szomjúságot, a kimerültséget és a fejfájást.

 

Aludjuk ki magunkat!

Az alvás nagyban tudja csökkenti a másnaposságot, ám sajnos az alkohol rossz hatással van az alvás minőségére és menyiségére.

 

Kerüljük a kongenereket!

A szeszes italok színét és ízét kongenerek (vegyi anyagok) biztosítják. Minél nagyobb mennyiségben tartalmazza ezeket az adott ital, annál nagyobb esélyünk lesz erős másnaposságra ébredni.

Magas kongener-tartalmú italok: whiskey, különösen a bourbon, konyak, tequila.

Alacsony kongener-tartalmú italok: vodka, rum, gin.

 

Ne igyunk túl gyorsan!

Azok, akik lassabban fogyasztják el ugyanazt a mennyiségű alkoholt, kevésbé valószínű, hogy olyan súlyos másnapossági tünetekkel fognak felkelni, mint gyorsan ivó társaik. Egy átlagember óránként egy fent leírt italegységet tud feldolgozni. És ha lassabban iszunk, végeredményben kevesebbet is fogunk fogyasztani.

 

Legyünk tudatában annak, hogy mennyit ittunk!

Ha otthon iszunk, kevésbé tartjuk számon a mennyiségeket.

 

Együnk előtte!

Fontos, hogy iktassunk be egy rendes étkezést – ne csak pár bekapott falat legyen! – az alkoholfogyasztás előtt. Az elfogyasztott étel lassítja az alkohol felszívódását, így csökkenti a véralkoholszintet és a másnaposság kialakulásának esélyét.

 

Ha már megtörtént a baj: kúráljuk magunkat kiadós reggelivel!

Az alacsony vércukorszinttől csak rosszabb lesz a másnaposság, mindenképpen reggelizzünk, lehetőleg vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételt.

 

Forrás: Medical News Today

Megosztom barátaimmal

Szerkesztőink kedvencei

Az alkoholallergia tünetei

Az alkoholallergia tünetei

Innen tudhatod, hogy érzékeny vagy az alkoholos italokra.
Az alkohol 11 hosszú távú hatása

Az alkohol 11 hosszú távú hatása

Egy új tanulmány szerint a legegészségesebb alkoholmennyiség a nulla.

Napi ajánlatunk

Top videók

Tojásos burgonya

Egyszerű, laktató fogás, ami mellé elég salátát, savanyúságot tálalnod.

Halas melegszendvics

A megszokott tonhalkonzerv helyett ezúttal tengeri halfiléből.

Olívás-fetás csirke

Villámgyors ebéd, ha nincs sok időd főzni.